تحول دیجیتالی پیشران توسعه شهرهای هوشمند آسیایی

پایگاه خبری و پرتال تهران هوشمند ، بهترین مرجع کسب خبر و درگاه های الکترونیک شهر تهران

04 ارديبهشت 1403 ساعت 23:46

نشست تخصصی Asian Smart Cities همزمان با آخرین روز اجلاس شهرداران آسیایی ۲۰۱۸ در شهر غازینتپ ترکیه، با محوریت هوشمندی، تاب آوری و زیست پذیری شهرها برگزار شد.

به گزارش تهران هوشمند به نقل از شهر نوشت :کنفرانس شهرهای هوشمند آسیایی در حضور مسئولین و مقاماتی از سازمان ملل متحد، دبیرکل اتحادیه UCLG، شورای شهرداری های ترکیه، یارزاده دبیرکل مجمع شهرهای اسلامی، هایرتین گونگور معاون شهردار غازینتپ ترکیه، پروفسور کواک، رییس سازمان بین المللی شهروندان جهانی فنگ یوئینگ شهردار هایکو چین و دیگر مقامات شهرهای سئول، دهلی نو، ساراکوزا، تهران، بلگراد، لبنان، انتالیا، اسلام اباد با سخنرانی خانم لوبیکا مسئول ارشد اجرایی خدمات عمومی NES بلگراد، مهدی بینا رییس کمیته شهرهای هوشمند آسیایی، فاتیح رامی، رییس فاوا شهرداری غازینتپ ترکیه، بل پرم رییس کنسول اجرائیات توسعه شهرهای هوشمند هند، ملکی تبار رئیس مرکز فاوا ریاست جمهوری و عباس نوری زاده مشاور عالی شهردار منطقه ۲ تهران، برگزار گردید.
در این رویداد، خانم لوبیکا با تشریح تجربیات موفق پروژه smart lighting در بلگراد صربستان، اعلام آمادگی خود برای به اشتراک گذاری و ارائه اطلاعات فنی تجربیات بلگراد را به شهرهای آسیایی اعلام کرد.
در ادامه رییس مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات ریاست جمهوری، با تاکید بر اهمیت هماهنگی و هم نواختی بین شهرهای هوشمند، دولت، کسب و کارها و شهروندان به تشریح اجزا و راهکارهای آن پرداخت.
ملکی تبار در کنفرانس شهرهای هوشمند آسیایی، ضمن اشاره به نیاز احراز هویت بیومتریکی، آن را یکی از اجزای کلیدی برای ارائه خدمات یکپارچه عمومی و دولتی در شهرها دانست و گفت، باید فرآیندهای هوشمند سازی احصاء شده، نقاط مشترک بین شهر، دولت، کسب و کارها و شهروندان مشخص شده و هم نواختی در اجرای فرآیندها در بکار گیری ابزارها هماهنگی وجود داشته باشد.
یکپارچگی و هم نواختی در افزایش سرعت و کیفیت تحول دیجیتالی تاثیر بسزایی دارد.
در ادامه، عباس نوری زاده، ضمن تشریح اکوسیستم و نقش مهم نوآوری در توسعه شهرهای هوشمند به ارائه دستاوردهای پایلوت های موفق شهرداری منطقه ۲ تهران در این خصوص پرداخت.
نوری زاده، مشاور عالی شهردار منطقه ۲ تهران به اهمیت ایجاد پلتفرم و بستر جهت ساز برای استارت آپ های حوزه خدمات شهری و مشارکت پذیر مردمی بر اساس اولویت های شهرداری اشاره نمود و به تشریح پروژه مکان محور تجمیع و تفکیک زباله های خشک با مشارکت شهروندان پرداخت.
در پایان، مهدی بینا بعنوان رییس کمیته شهرهای هوشمند آسیایی ضمن تاکید بر اهمیت هم افزایی و بهره گیری از تجربیات شهرهای دیگر در توسعه شهر هوشمند، اعلام کرد، تجربه شهرهای موفق نشان می‌دهد برای هم افزایی در چرخه ارزش آفرینی شهر هوشمند و نیز بهبود کارآیی و ثبات خدمات، باید نوآوری‌ شهری و بهره گیری از مدل مشارکت بخش خصوصی، عمومی و مردم (PPPP) را مدنظر قرار دهند.
مهمترین شاخص هوشمندی در شهرهای هوشمند، موضوع کلان داده های شهریست که با مشارکت شهرداری ها و دولت ها کارایی بیستری به خود میگیرد، اینکه به جای تصمیم گیری بر اساس پیش بینی ها و فرضیات، بر اساس اطلاعات و داده های صحیح پردازش شده با مشارکت حداکثری شهروندان، تصمیم گیری شود.
همچنین مهدی بینا، در نشست اختتامیه مجمع عمومی شهرداران آسیایی، استفاده از مشارکت‌های شهروندان می تواند موجبات افزایش کیفیت زندگی شهری، ارتقاء کارایی و اثربخشی در عملکردها‌ و ارائه خدمات عمومی و اجتماعی شهری مبتنی بر فناوری را فراهم آورد.
در این راستا، شهروندان علاوه‌ بر بهبود در شیوۀ مصرف، عامل مهم تأثیرگذار بر پارادایم های اساسی توسعه و بهبود کیفیت زندگی هستند. در توسعه شهر هوشمند، آموزش و فرهنگسازی نقش مهمی را در شکل گیری مردم و جامعه هوشمند، ایفا مینماید.
چگونگی استفاده از فناوری ها در جهت مصرف بهینه انرژی و حفظ محیط زیست، افزایش همراهی و مشارکت هوشمند (smarticipation)شهروندی در تصمیم گیری های شهری و نیز در راستای توسعه پایدار اجتماعی و شکل گیری یک جامعه خلاق از مزایای آموزش و فرهنگسازی هدفمند مبتنی با DNA هر شهری خواهد بود.
رییس کمیته شهرهای هوشمند آسیایی در پایان از کلیه شهرهای آسیایی برای مشارکت فعال در هم افزایی توسعه شهرهای هوشمند آسیایی و شهرهای پیشتاز توسعه شهر هوشمند، به جهت بهره گیری از تجارب موفق آنان دعوت کرد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

تهران هوشمندکپی رایت © 1397 کلیه حقوق وب سایت محفوظ می باشد.
logo-samandehi
;