واشنگتن : بخاطر ترامپ اکنون از نظر دیپلماتیک منزوی تر از ایران هستیم

پایگاه خبری و پرتال تهران هوشمند ، بهترین مرجع کسب خبر و درگاه های الکترونیک شهر تهران

14 ارديبهشت 1403 ساعت 07:22

«ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بامداد پنجشنبه به سوالاتی درباره وضعیت مذاکرات رفع تحریم‌های ایران در وین، برجام و برنامه هسته‌ای ایران پاسخ داد.

پرایس طی نشست خبری روزانه با بیان اینکه ایران روز به روز در حال پیشرفت در برنامه هسته‌ای خود است، ادعا کرد: «من به چند نکته اشاره می‌کنم. از ما شنیده‌اید که فرصت رو به اتمام است. زمان بسیار بسیار کوتاه است. ما در مورد یک دوره زمانی طولانی که باقی مانده است صحبت نمی‌کنیم. ما در مورد هفته‌ها صحبت می‌کنیم، نه ماه‌ها». او درباره جدول زمانی و ضرب‌الاجلی برای رسیدن به توافق در مذاکرات وین توضیح داد: «حداقل در این مرحله برای ما غیرممکن است که تاریخ را در تقویم مشخص کنیم و بگوییم که این مهلت است. این امر به یک دلیل ساده غیر ممکن است. قبلاً از من شنیده‌اید که گفتم این یک ساعت موقتی نیست که پایین بیاید. ساعتی است که بر اساس تقویمی است که مبتنی بر ارزیابی‌های فنی است. و در واقع، آنچه ما در اینجا به آن نگاه می‌کنیم یک معادله بسیار ساده است؛ مزایای عدم اشاعه حاصل از برجام - که در سال ۲۰۱۵ نهایی شد و در سال ۲۰۱۶ اجرا شد».

این دیپلمات آمریکایی ادامه داد: «این یک ارزیابی است که بر اساس مجموعه‌ای از ورودی‌ها خواهد بود، آنچه ما می‌توانیم به‌طور عمومی و غیرعلنی در رابطه با این پیشرفت‌ها و پیامدهای آن‌ها برای مواردی مانند زمان گریز ایران و دستیابی به مواد شکافت‌پذیر کافی مورد نیاز برای تولید سلاح هسته‌ای، در صورتی که قصد حرکت به آن سمت را داشتند، تشخیص دهیم».

پرایس در پاسخ به سوالی درباره گزارش دادن نماینده آمریکا به شورای همکاری خلیج فارس درباره مذاکرات وین، گفت: «همانطور که می‌دانید، راب مالی اغلب با شورای همکاری خلیج فارس ملاقات می‌کند. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با مسئول دانستن دولت پیشین این کشور در مشکلات کنونی با ایران به دلیل خروج از توافق هسته‌ای، گفت: «ما وضعیتی را به ارث برده‌ایم که هیچ یک از ما آرزوی آن را نداشتیم، وضعیتی که در آن ایران در برنامه هسته‌ای خود تاخت و تاز می‌کند، از قید و بندهای هسته‌ای که قبلاً داشت رها شده. باید بگویم با ایالات متحده به دلیل مسیری که دولت قبلی در پیش گرفته بود، از نظر دیپلماتیک منزوی‌تر از ایران است». هشتمین دور مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین از حدود دو هفته پیش آغاز شده است. مقام‌های آمریکایی و اروپایی ادعا می‌کنند که پیشرفت‌هایی در مذاکرات صورت گرفته اما اندازه این پیشرفت‌ها به اندازه‌ای نیست که بتوان امیدوار بود توافق در دسترس است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

تهران هوشمندکپی رایت © 1397 کلیه حقوق وب سایت محفوظ می باشد.
logo-samandehi
;