وزارت بهداشت : تعداد زنان مبتلا به ایدز افزایش پیدا کرده است ؛ شناسایی 121 مورد در هفته اخیر

پایگاه خبری و پرتال تهران هوشمند ، بهترین مرجع کسب خبر و درگاه های الکترونیک شهر تهران

09 فروردين 1403 ساعت 22:40

رییس مرکز مدیریت بیماریهای واگیر وزارت بهداشت از شناسایی ۱۲۱ مورد جدید ابتلا به بیماری ایدز در هفته اخیر خبر داد.

به گزارش تهران هوشمند ، «محمدمهدی گویا» رییس مرکز مراقبت از بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در نشست خبری به مناسب روز جهانی ایدز گفت: روز جهانی ایدز را در شرایطی برگزار می‌کنیم که بیش از دو سال است که سراسر جهان درگیر پاندمی کروناست. پاندمی کرونا روی بسیاری از همه برنامه‌های کنترل بیماری‌ها در جهان آثار منفی شدیدی به جای گذاشته است. در شرایطی هستیم که بسیاری از برنامه‌های کنترل بیماری‌ها به دلیل اهمیت کرونا دچار آسیب شدید شده است. بسیاری از کسانی که درگیر این بیماری‌ها بودند، به کار کنترل کووید می‌پردازند و این باعث شده در کنار سایر عوامل شناسایی بیماران مبتلا به این عفونت و مراقبت و درمان آن‌ها دستخوش آسیب شود.

او افزود: سال گذشته برای کنترل ایدز در جهان و ایران سال خوبی نبود. اما توانستیم ظرف سال جاری بسیاری از خلاءهای کنترل اچ آی وی را رفع کنیم و دستاوردهای نسبتا خوبی را به دست بیاوریم. اتقاقات رخ داده بعد از شروع پاندمی کرونا باعث شد که شناسایی این بیماران در دنیا کاهش پیدا کند و عدم مراجعه افراد مبتلا به ایدز و سیاست‌های کنترل کرونا، اجازه نمی‌داد برنامه کنترل ایدز به طور منظم برقرار شود و موارد کمتری تحت مراقبت و درمان قرار گرفتند.

گویا گفت: اما الان وقت این است که خلاءها به سرعت جبران شود. ما از سال گذشته برنامه‌ها را شدت دادیم که افراد مبتلا به ایدز وقفه‌ای در درمانشان رخ ندهد و به اندازه‌ای ذخیره دارویی در کشور فراهم کنیم که با مشکلی رو به رو نباشیم و کاری کنیم که افراد تحت درمان به طور مرتب آزمایش‌های لازم برایشان انجام شود که وضعیت سلامتشان به چه صورت است.

او افزود: اما هنوز به آنچه که می‌خواهیم دست پیدا نکرده ایم، درست است که تمام شاخص‌های این برنامه کنترلی را نسبتا ارتقا داده ایم، اما وقتی به قبل پاندمی نگاه کنیم به ایده آل‌ها دست پیدا نکرده ایم. برنامه پنجم ایدز کشور تهیه شده و مراحل پایانی تصویب خودش را طی می‌کند. همه سازمانهای درگیر، برنامه مربوط به سازمانشان را در این زمینه تهیه کرده‌اند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

تهران هوشمندکپی رایت © 1397 کلیه حقوق وب سایت محفوظ می باشد.
logo-samandehi
;