چه کنیم جایگاه زعفران ایران در دنیا مصادره نشود ؟

پایگاه خبری و پرتال تهران هوشمند ، بهترین مرجع کسب خبر و درگاه های الکترونیک شهر تهران

07 ارديبهشت 1403 ساعت 16:57

ایران اولین و بزرگ‌ترین تولیدکننده و صادرکننده زعفران در دنیا محسوب می‌شود. تحت این شرایط و با توجه به اینکه زعفران ایرانی دارای خاستگاه منحصربه‌فردی در جهان است شاید تصور شود این محصول ارزشمند در حال حاضر بخش مهمی از صادرات غیرنفتی ما در راستای اقتصاد مقاومتی و چشم‌انداز تولید پایدار را شامل شود.

اما متاسفانه در سال‌های اخیر این رقبای ما هستند که تنها با اعمال نقش واسطه‌ای خود عملکرد بهتری در این زمینه داشته‌اند و سودآوری آنان از صادرات زعفران در حال پیشی گرفتن از ماست. در مطالعه‌ای از سوی اتحادیه اروپا که به‌منظور واکاوی مشکلات این صنعت در قاره سبز از بهبود کیفیت آن تا افزایش رقابت‌پذیری این محصول انجام شده است، استراتژی‌هایی ارائه شده که نشان می‌دهد رقیبان ما در حال طراحی استراتژی‌هایی به منظور بهبود فرآیند تجاری‌سازی و فروش این ماده ارزشمند در دنیا هستند.

حتی پیش‌بینی می‌شود تحقق این امر تولید زعفران در سطح کلان را محقق کرده و موجبات دسترسی آسان‌تر تولیدکنندگان و فعالان تجاری زعفران به بازارهای داخلی و خارجی این قاره را فراهم آورد. مهدی برزگری یکی از صادرکندگان زعفران در خراسان شمالی در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به اینکه زعفران یکی از مهمترین کشورهای تولیدکننده زعفران در دنیا است، گفت: برای حفظ جایگاه ایران در دنیا در تولید و فروش این محصول باید امر صادرات مورد توجه دولت قرار گیرد.

وی افزود: در واقع این صادرات است که سبب می شود تا همچنان ایران در این حوزه پیشتازی کند در غیر این صورت کشورهای دیگر جای ایران را گرفته و آن موقع ایران فقط تولید کننده خواهد شد که فایده چندانی نخواهد داشت.

وی با تاکید بر اینکه باید دولت صادرکنندگان زعفران را مورد حمایت قرار دهد، ادامه داد: برای صادرات این محصول باارزش صادرکنندگان با مشکلاتی نیز مواجه هستند که باید نسبت به رفع آن ها اهتمام جدی وجود داشته باشد.

برزگری یکی از مهمترین مشکلات صادرکنندگان زعفران را برون سپاری ارزی بیان کرد و توضیح داد: این امر در یک سال اول شوک زیادی را به صادرات این محصول وارد کرد اما وضعیت نسبت به آن موقع بهتر شده است.

وی تاکیدکرد: زعفران یا طلای سرخ ارزش افزوده بسیار بالایی دارد که می تواند درآمد زیادی را به عنوان کالای غیرنفتی برای کشور ایجاد کند. بنابراین اختصاص ارز نیمایی به صادرکنندگان این محصول نیز می تواند یکی از گزینه های حمایتی دولت باشد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

تهران هوشمندکپی رایت © 1397 کلیه حقوق وب سایت محفوظ می باشد.
logo-samandehi
;