دریافت کپی مدارک هویتی از مردم ممنوع است

پایگاه خبری و پرتال تهران هوشمند ، بهترین مرجع کسب خبر و درگاه های الکترونیک شهر تهران

05 ارديبهشت 1403 ساعت 04:51

معاون سازمان اداری و استخدامی از ممنوعیت دریافت مدارک هویتی از جمله کپی شناسنامه برای انجام امور اداری در ادارات دولتی خبر داد.

به گزارش تهران هوشمند ، توسعه دولت الکترونیک و حذف رویه‌های سنتی در نظام اداری در طول سالیان گذشته مورد توجه دولت‌ها بوده است و اعتبارات زیادی برای ایجاد زیرساخت‌های دولت الکترونیک در نظر گرفته شده است.

با وجود اینکه تاکنون سامانه‌های زیادی برای الکترونیکی شدن رویه‌های سنتی نظام اداری ایجاد شده است، اما بسیاری از مدیران دولتی ضرورت استفاده از این سامانه‌ها را به راحتی نادیده گرفته و بر انجام رویه‌های منسوخ و ناکارآمد اصرار می‌ورزند.

به عنوان مثال سامانه احراز هویت الکترونیک ثبت احوال به عنوان یکی از خدمات مهم الکترونیکی دولت، سال‌ها پیش برای تسریع ارائه خدمات در دستگاه‌‎های اجرایی رونمایی شد؛ اما هنوز هم بسیاری از مراکز دولتی و خدماتی از ظرفیت این سامانه استفاده نمی‌‎کنند و خدمت‌گیرندگان مجبورند برای انجام کار‌های خود متحمل هزینه‌های مالی و زمانی شوند.

اصرار مدیران بر کاغذبازی‌های منسوخ اداری
به گفته مسئولان معاونت فناوری اطلاعات و آمار جمعیتی سازمان ثبت احوال، با استفاده از سامانه احراز هویتی این سازمان، دیگر نیازی به کپی‌های متعدد از شناسنامه نیست و در هزینه و وقت مردم صرفه جویی می‌شود. همچنین با استفاده از این سامانه مسئله استفاده از عکس‌ها، آدرس‌های متعدد، کپی از دیگر مدارک و اسناد هویتی حل خواهد شد.

برخی از کارشناسان معتقدند که دلیل اصلی عدم استفاده از فناوری‌های نوین در فرآیند‌های اداری، محدودیت‌ها و چارچوب‌های ذهنی مدیرانی است که در رأس سازمان‌های مختلف قرار دارند و ضعف تکنولوژی و محدودیت زیر‌ساخت‌ها تنها بهانه‌ای برای عدم تحقق اهداف دولت الکترونیک است.

لازم به ذکر است که سازمان اداری و استخدامی کشور، در دو بخشنامه به شماره‌های ۳۰۹۶۲۸ در تاریخ 17/6/1399 و ۱۵۹۵۳۴۴ در تاریخ 5/10/1396 و بخشنامه تأکیدی بر آن دو به شماره ۳۹۴۶۹۵ در تاریخ 9/12/1399، مجدداً دریافت کپی مدارک هویتی از جمله شناسنامه و کارت ملی از خدمت گیرندگان را توسط دستگاه‌های اجرایی ممنوع کرده است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

تهران هوشمندکپی رایت © 1397 کلیه حقوق وب سایت محفوظ می باشد.
logo-samandehi
;