توسعه شهر نیازمند توسعه‌یافتگی سازمان شهرداری است

پایگاه خبری و پرتال تهران هوشمند ، بهترین مرجع کسب خبر و درگاه های الکترونیک شهر تهران

06 ارديبهشت 1403 ساعت 09:39

معاون برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهردار تهران با تاکید بر اینکه نیمی از فرآیند توسعه شهر باید از طریق توسعه سازمان شهرداری پیموده شود، تاکید کرد: یکی از اهداف برنامه سوم توسعه این است که شهرداری به یک سازمان بین‌المللی، توسعه یافته و شفاف بدل شود.

به گزارش روابط عمومی معاونت برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهرداری تهران، حجت‌الله میرزایی در مراسم تجلیل از دست‌اندرکان تدوین برنامه سوم توسعه شهر تهران که در سالن ایران زمین برگزار شد، با اشاره به فرآیند مشارکت‌محور در تدوین برنامه اظهار کرد: نگارش متن برنامه در حالی 6 ماه پیش و پس از تعطیلات نوروز آغاز شد که در آن زمان بسیاری نگران تغییرات و تحولات در شهرداری و انتخاب شهردار بودند اما عهد مشترک همه ما این بود که بدون توجه به حواشی، برنامه‌ای تدوین کنیم که شهر را بر مدار توسعه قرار دهد.
وی اضافه کرد: تغییرات در شهرداری، هیچ خللی در کار ما ایجاد نکرد و امروز برنامه‌ای با بهترین ویژگی‌ها و وفادار به تمامی شعارها و هدف‌ها تدوین، و تقدیم اعضای شورای اسلامی شهر تهران شده است.
میرزایی، با اشاره به اهداف از پیش برنامه‌ریزی شده برای تدوین برنامه سوم گفت: همه اعضای کارگروه‌ها، کمیته‌ها و کمیسیون‌های تدوین برنامه، بر این هدف مشترک تاکید داشتند که برنامه‌ای بنویسند که در آن برای مشارکت فراگیر شهروندان، دستیابی به عدالت شهری بیشتر، توجه به رضایتمندی شهروندان، کاهش فساد، هوشمند و شفافیت، راهکارهای عملی اندیشیده شده باشد.
معاون برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهردار تهران ادامه داد: جدا از اهداف گفته شده، یکی از ویژگی‌های برنامه، ابعاد مشارکتی آن بود؛ به‌طوریکه این مشارکت عمومی نخبگان و کارشناسان در تدوین برنامه باعث شد تا در جلسه ستاد عالی که کار نهایی‌کردن برنامه را بر عهده داشت، معاونان شهردار با تعصب از بخش مربوط به خودشان دفاع می‌کردند و برنامه را برای خودشان می‌دانستند. چنین تعلق خاطری، باعث می‌شود تا بعد از این، در اجرای برنامه هم، تلاش و تعصب وجود داشته باشد.
وی با اشاره به اینکه برنامه بر اساس روش‌های منطقی و علمی تدوین شده است، گفت: اولین چیزی در برنامه، مد نظر ما بود، موضوع مسئله‌یابی در خصوص موضوعات و چالش‌ها بود. بر این اساس، در پیمایشی که شهریور 96 از شهروندان تهرانی صورت گرفت، 6 مسئله مهم از سوی آنها در خصوص چالش‌های شهر مطرح شد و در کنار آن، سه موضوع هم توسط کارشناسان و خبرگان مطرح شد که جمع این موارد، سرآغاز تدوین برنامه شد.
میرزایی، اظهار کرد: مردم تهران در پیمایش انجام شده، آلودگی‌هوا، ترافیک، ناامنی در برابر مخاطرات طبیعی و غیرطبیعی، نابرابری امکانات، بی‌عدالتی در سطح شهر و پایین بودن انسجام اجتماعی را به عنوان اولویت‌های شهر مطرح کردند. کارشناسان هم عقب‌ماندگی از فناوری‌های روز، مالیه ناکارآمد و ناپایدار و حکمروایی شهری را سه مسئله اصلی خود در شهر بیان کردند.
وی با تاکید بر مشارکتی بودن تدوین برنامه، اضافه کرد: اگرچه تدوین و نگارش برنامه یک کار نخبگانی است اما تلاش شد تا دیدگاه‌ها و منویات مردم، کارشناسان و ذی‌نفعان در برنامه‌ تدوین شده لحاظ شود و از این منظر، بخش زیادی از مردم، در تدوین برنامه مشارکت داشته‌اند.
میرزایی تصریح کرد: علاوه بر این، در تمامی جلسات کارگروه‌ها، کمیته‌ها، کمیسیون‌ها و حتی ستاد عالی برنامه، نخبگان، خبرگان و اساتید دانشگاهی حضور داشتند و نظرات آنها در روند تدوین برنامه مورد استفاده قرار گرفته است.

اقدامات جدید در اسناد پشتیبان برنامه سوم توسعه
معاون برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهردار تهران، انجام کارهای مطالعاتی و تهیه اسناد پشتیبان برنامه را یکی از اقدامات کم‌نظیر در روند تدوین برنامه سوم دانست و اضافه کرد: نزدیک به 40 کار مطالعاتی انجام شده که برخی از آنها در سطح کشور و حتی منطقه غرب آسیا بی‌نظیر است؛ برای اولین بار GDP شهر تهران در کل کشور محاسبه شده، برای اولین بار در سطح منطقه، جدول داده – ستانده شهر تهران و شهرهای اطراف محاسبه و آماده شده و برای اولین بار، سنجش فقر چند بعدی مورد مطالعه قرار گرفته است.
وی اضافه کرد: در جدول داده – ستانده شهر تهران، تمامی تعاملات تهران با شهرهای اطراف و استان البرز مورد محاسبه قرار گرفته تا یک جدول مشخص در این خصوص پیش روی تصمیم‌گیران و تصمیم‌سازان از وضعیت شهر به‌دست آید؛ تهیه چنین جدولی، کار آسانی نیست اما هزینه ناچیزی برای آن صورت گرفته که در مقایسه با کارهای مشابه، اصلاً قابل بیان نیست.
میرزایی، با دعوت از همه کارشناسان برای مطالعه، نقد و ارزیابی سند لایحه و اسناد پشتیبان برنامه، تصریح کرد: متن برنامه به همراه اسناد پشتیبان و گزارشی از تمامی جلسات و افراد حاضر در آنها به صورت شفاف در سایت plan3.tehran.ir در معرض قضاوت عموم مردم و کارشناسان قرار دارد و ما هم از همه انتقادات و نظرات استقبال می‌کنیم.

برنامه سوم درخشان‌ترین مدل همکاری در شهرداری است
قائم معاونت برنامه‌ریزی، توسعه شهری و امور شورا شهرداری تهران و رئیس دبیرخانه تدوین برنامه سوم توسعه شهر تهران هم در بخش دیگری از این مراسم، در سخنانی به روند تدوین برنامه اشاره کرد و گفت: یکی از درخشان‌ترین مدل‌های همکاری در شهرداری، در تدوین برنامه به نمایش گذاشته شده تا سند برنامه آماده شود.
امیر آریا زند اضافه کرد: این برنامه، با همکاری همه ارکان شهرداری در کنار نخبگان و کارشناسان بیرون شهرداری تهیه شده و در آن از نظرات ذی‌نفعان و ذی‌نفوذان حوزه شهری، به‌خوبی بهره برده شده است.
وی ادامه داد: امیدواریم با چکش‌کاری که شورای شهر روی برنامه انجام می‌دهد، به روند بالغ شدن برنامه کمک شود تا یک برنامه اجرایی و ماندگار، در دستور کار شهرداری تهران قرار گیرد.

برنامه‌ریزی مشارکتی مهمترین دستاورد تدوین برنامه سوم
دبیر کمیته سرمایه انسانی برنامه سوم توسعه شهر تهران هم در بخشی از این مراسم گفت: تدوین برنامه، یک کارآگاه آموزشی برای همه کسانی بود که در فرآیند تدوین برنامه نقش داشتند.
سید مرتضی میرپور با اشاره به اینکه در برنامه‌های اول و دوم به طور خلاصه به موضوع سرمایه انسانی پرداخته شده بود، افزود: امسال در تدوین برنامه سوم، به طور مفصل به حوزه سرمایه سازمانی شهر تهران پرداخته شده و در سه بحث ساختار و تشکیلات، منابع انسانی و بهبود روش‌ها، احکام خوبی در برنامه دیده شده است.
سهیلا محمدخانی، دبیر دبیران کمیته‌های تخصصی تدوین برنامه هم در سخنانی، تاکید کرد: امیدواریم که بعد از تصویب برنامه در شورا، از ظرفیت نخبگانی که در تدوین برنامه نقش داشتند، برای اجرای برنامه نیز استفاده کنیم و بهره ببریم.
شهریار دبیرزاده، دبیر کمیته حکمروایی برنامه سوم توسعه شهر تهران، ایجاد شهری به‌دور از فساد، شفاف و زیست‌پذیر را مهمترین هدف تدوین کنندگان برنامه دانست و گفت: ما نیاز به استقرار گفتمان حکمروایی و دموکراسی در شهر داشتیم که برای اولین‌بار، در برنامه سوم این موضوعات در فصل حکمروایی دیده شده است.
در پایان این برنامه، از 210 نفر از کارشناسان، نخبگان و اساتیدی که در تدوین برنامه سوم توسعه شهر تهران نقش داشتند، تقدیر شد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

تهران هوشمندکپی رایت © 1397 کلیه حقوق وب سایت محفوظ می باشد.
logo-samandehi
;