تقریبا هر ایرانی دست کم یکبار به کووید 19 مبتلا شده است

پایگاه خبری و پرتال تهران هوشمند ، بهترین مرجع کسب خبر و درگاه های الکترونیک شهر تهران

01 ارديبهشت 1403 ساعت 17:11

براساس یافته‌های پژوهشی جدید، شیوع ویروس کرونا در ایران چنان گسترده بوده است که تقریبا کل جمعیت کشور تاکنون دست‌کم یک‌بار به کووید ۱۹ مبتلا شده‌اند.

به گزارش تهران هوشمند به نقل از نیوساینتیست، تقریبا تمام مردم ایران در مقطعی از همه‌گیری کووید ۱۹ به ویروس کرونا آلوده و برخی نیز بیش از یک‌بار به ویروس مبتلا شده‌اند؛ اما کشور هنوز به ایمنی جمعی دست نیافته است. درعوض، ایران شاهد موج سنگین جدید مرگ‌ومیر ناشی از گونه دلتا است.

ایران یکی از نخستین کشورها پس از چین بود که در معرض دنیاگیری قرار گرفت و سرعت پایینی نیز در اجرای واکسیناسیون داشت. به‌نقل از ماهان غفاری، پژوهشگر دانشگاه آکسفورد، تا جولای ۲۰۲۱ (اوایل تابستان)، فقط نزدیک به سه درصد از جمعیت کشور به‌طور کامل دربرابر ویروس کرونا واکسینه شده بودند؛ هرچند با تسریع روند واکسیناسیون در ماه‌های اخیر، این عدد اکنون به نزدیک ۳۴ درصد رسیده است.

محدودیت در دسترسی به داده‌های رسمی، درک آثار کووید ۱۹ در ایران را دشوارتر کرده است. وزارت بهداشت، انتشار داده‌های مربوط به موارد تأییدشده و فوتی‌های هر استان را در مارس ۲۰۲۰ (فروردین ۹۹) متوقف کرد. غفاری همچنین می‌گوید کشورهای با درآمد متوسط و پایین معمولا به‌دلیل کمبود زیرساخت‌های بهداشت و ظرفیت آزمایش، موارد ابتلا و مرگ‌ومیر را کمتر از حد واقعی گزارش می‌کنند.

غفاری و همکارانش به‌منظور رفع مشکل کمبود اطلاعات، آمار سازمان ثبت احوال درباره میزان مرگ‌ومیر ناشی از تمام عوامل در ۹ماهه نخست سال ۲۰۲۰ را تجزیه‌وتحلیل کردند. آن‌ها این ارقام را با داده‌های تاریخی مقایسه کردند تا به میزان مرگ‌ومیر بیشتر از حد معمول پی ببرند. پژوهشگران از این مرگ‌ومیر اضافی به‌عنوان شاخصی برای ارزیابی شمار فوتی‌های کووید ۱۹ و میزان جمعیت قرارگرفته درمعرض ویروس استفاده کردند؛ رویکردی که دقت آن در بریتانیا و آفریقای جنوبی اثبات شده است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

تهران هوشمندکپی رایت © 1397 کلیه حقوق وب سایت محفوظ می باشد.
logo-samandehi
;