دود سیگار سلول های چشم را از بین می برد

پایگاه خبری و پرتال تهران هوشمند ، بهترین مرجع کسب خبر و درگاه های الکترونیک شهر تهران

04 ارديبهشت 1403 ساعت 21:41

مطالعه جدیدی نشان می‌دهد تنباکوی حاصل از سیگارهای سنتی یا سیگارهای غیرسوختنی سلول‌های قرنیه چشم را از بین می‌برد.

در بیشتر کشورها، پاکت‌های سیگار تصویر یا متنی را نشان می‌دهد که به سیگاری‌ها درمورد افزایش خطر حملات قلبی، سرطان و عوارض بارداری مرتبط با کشیدن سیگار هشدار می‌دهد. بسیاری از این خطرات با استنشاق دود تنباکو از راه دهان در ارتباط هستند. اما چیزی که اغلب کم‌تر مورد توجه قرار می‌گیرد، تأثیری است که کشیدن سیگار روی سطح چشم دارد.

استعمال دخانیات با دژنراسیون ماکولا، گلوکوم و آب مروارید وابسته به سن مرتبط بوده است که از علل اصلی نابینایی و کاهش شدید بینایی در سراسر جهان هستند. اما این ناراحتی‌ها در نواحی درونی چشم و به ترتیب در شبکیه، عصب بینایی و عدسی چشم اتفاق می‌افتد.

به‌تازگی پژوهشگران کشف کرده‌اند که چگونه دود سیگار و هواپخش‌های حاصل از دستگاه‌های گرم‌کننده تنباکو (که به‌جای سوزاندن برگ‌های تنباکو آن را در حد پختن داغ می‌کنند یا محصولاتی که تنباکوی مایع را تبخیر می‌کنند) نیز سلول‌های خارجی‌ترین لایه از چشم یعنی قرنیه را از بین می‌برند. واتارو اوتسو، پژوهشگر زیست‌پزشکی از دانشگاه داروسازی گیفو در ژاپن می‌گوید: «این خارجی‌ترین لایه از چشم است که درمعرض عوامل محیطی نظیر مواد شیمیایی، نور و عفونت قرار دارد».

افراد سیگاری دوبرابر افراد غیرسیگاری دچار سندرم خشکی چشم می‌شوند که در آن سطح چشم دچار خارش شده، قرمز و دهیدراته می‌شود و می‌تواند به اختلال بینایی، عفونت یا زخم‌های قرنیه منجر شود.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

تهران هوشمندکپی رایت © 1397 کلیه حقوق وب سایت محفوظ می باشد.
logo-samandehi
;