واکسینه شدن 60 میلیون راس دام سبک ؛ خشکسالی عامل افزاش کانون بیماری طاعون

پایگاه خبری و پرتال تهران هوشمند ، بهترین مرجع کسب خبر و درگاه های الکترونیک شهر تهران

07 ارديبهشت 1403 ساعت 23:17

مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی ضمن اشاره به اینکه از جمعیت ۷۱ میلیون راس دام سبک کشور بیش از ۶۰ میلیون راس علیه بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک واکسینه شده اند، گفت: انتظار داریم با واکسیناسیون گسترده شاهد کاهش کانون های بیماری در نیمه دوم سال باشیم.

علیرضا اکبرشاهی در گفت وگو با خبرنگاران با بیان اینکه بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک بیش از ۱۰ سال است که در کشور شناسایی شده، گفت: این بیماری در ۱۰ سال گذشته به دام های اهلی و حیات وحش خسارت های زیادی وارد کرده است.

وی با اشاره به اینکه واکسیناسیون به موقع و رعایت مسائل بهداشتی در کنترل این بیماری نقش دارد، افزود: سازمان بهداشت جهانی طرح ریشه کنی بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک را تا سال ۲۰۳۰ در دستور کار گذاشته است و تمام کشورهای جهان متعهد شدند تا سال ۲۰۳۰ نسبت به ریشه کنی این بیماری اقدام کنند.

مدیرکل دفتر بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی سازمان دامپزشکی اضافه کرد: سازمان دامپزشکی در طی این سالها واکسیناسیون را با اولویت مناطق پرخطر و مناطق اطراف حیات وحش در دستور کار قرار داده است. در سال ۱۳۹۰ حدود سه میلیون و ۵۰۰ هزار راس دام تحت پوشش واکسیناسیون قرار گرفتند و آن زمان بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک در ۲۵۰۰ کانون شناسایی شد. اما با واردات واکسن و تولید در داخل و به طور کل رونق واکسیناسیون، در سال ١٣٩٩، ۳۷ میلیون و ۸۳۳ هزار راس دام واکسینه شدند و کانون بیماری نیز به عدد ۳۶۰ رسید. یعنی با کاهش ۸۵ درصدی کانون های بیماری در سال ١٣٩٩ مواجه شدیم.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

تهران هوشمندکپی رایت © 1397 کلیه حقوق وب سایت محفوظ می باشد.
logo-samandehi
;