یکی از اثرات ترسناک کووید 19 شدید ، رایج تر از چیزی است که فکر میکنیم

پایگاه خبری و پرتال تهران هوشمند ، بهترین مرجع کسب خبر و درگاه های الکترونیک شهر تهران

06 ارديبهشت 1403 ساعت 16:19

بر اساس پژوهشی جدید، احتمال اینکه بیماران مبتلا به کووید ۱۹ که در بخش مراقبت‌های ویژه بستری شده‌اند، روان‌آشفتگی پایداری تجربه کنند، بسیار بالا است. روان‌آشفتگی (دلیریوم) اصطلاحی پزشکی است که برای توصیف تفکر آشفته و کاهش آگاهی از محیط پیرامون استفاده می‌شود. روان‌آشفتگی وضعیت روانی نه‌چندان غیر معمولی است که بیماران بستری‌شده بسیار بدحال دچار آن می‌شوند.

موارد شدید کووید ۱۹ برای آغاز حالت مشابهی در بیماران کافی است. به گزارش ساینس الرت، بررسی‌های اولیه نشان داده که روان‌آشفتگی ممکن است تا ۸۰ درصد از بیماران مبتلا به کووید بخش ICU را تحت‌ تأثیر قرار بدهد که احتمالا نتیجه‌ای از نرسیدن اکسیژن به مغز یا التهاب گسترده است.

تجزیه‌و‌تحلیل جدیدی از بیماران مبتلا به کووید دارای شرایط بحرانی در بیمارستانی در میشیگان شواهد بیشتری در‌این‌باره پیدا کرده است که روان‌آشفتگی یکی از علائم بسیار متداول این بیماری و مشکلی است که اگر به آن رسیدگی نشود، احتمالا روند بهبودی را کند می‌کند.

پژوهشگران با استفاده از سوابق پزشکی و پرسش‌نامه‌هایی که بیماران در مورد وضعیت خود تکمیل می‌کردند، متوجه شدند بیش از ۷۰ درصد از گروه مورد مطالعه اختلالات پایداری را در توانایی‌های ذهنی خود تجربه می‌کردند. داده‌ها مربوط به ۱۴۸ بیمار بود که از مارس تا می ۲۰۲۰ در بخش ICU پذیرش شده بودند.

در بیشتر موارد، روان‌‎آشفتگی روزها ادامه داشت؛ اما تقریبا یک‌سوم از شرکت‌کنندگان بدون اینکه روان‌آشفتگی آن‌ها به‌طور کامل بهبود پیدا کند، بیمارستان را ترک کردند. تقریبا نیمی از افرادی که با علائم اختلال شناختی مرخص شده بودند، در خانه به مراقبت پرستاری تخصصی نیاز داشتند. بر اساس نظرسنجی‌های تلفنی که بین یک تا دو ماه پس از ترخیص از بیمارستان انجام شد، کاهش هشیاری پایدار موجب شده بود توانایی آن‌ها برای مراقبت از خود کم شود .

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

تهران هوشمندکپی رایت © 1397 کلیه حقوق وب سایت محفوظ می باشد.
logo-samandehi
;