جزئیات تازه از طرح جدید مجلس برای اینترنت

پایگاه خبری و پرتال تهران هوشمند ، بهترین مرجع کسب خبر و درگاه های الکترونیک شهر تهران

16 ارديبهشت 1403 ساعت 09:19

بر اساس تبصره ۲ ماده ۲۷ این طرح در صورتی که خدمات پایه کاربردی اثرگذار این شرایط یعنی اخذ مجوز و داشتن نمایندگی را رعایت نکنند محکوم به فیلترینگ خدمات در کشور هستند.

گروهی از نمایندگان مجلس در حال پیگیری طرح جدیدی هستند که می‌تواند در صورت تصویب، به‌ صورت بالقوه باعث فیلترینگ همه سرویس‌های کاربردی مهم خارجی در کشور شود.

روزنامه همشهری نوشت: «در حالی‌ که طی روزهای اخیر بحث طرح «صیانت از فضای مجازی و ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی» باعث نگرانی عموم مردم شده بود، اکنون گزارش‌ها نشان می‌دهد نمایندگان مجلس در حال پیش‌بردن نسخه دیگری از این طرح هستند. هر چند طراحان این طرح جدید موسوم به «طرح حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی» که به‌تازگی پیش‌نویس آن در رسانه‌ها منتشر شده، آن را بسیار مترقی و متفاوت از طرح قبلی می‌دانند اما بررسی ماده‌ها و تبصره‌هایش نشان می‌دهد این طرح به‌صورت بالقوه می‌تواند باعث برخورد جدی‌تر و گسترده‌تر با تمامی سرویس‌های مهم خارجی شود. در طرح قبلی تمرکز روی پیام‌رسان‌های اجتماعی بود ولی در این طرح تقریبا همه سرویس‌های مهم ازجمله سرویس‌های نقشه (مثل نقشه گوگل) یا خدمات میزبانی داده ملزم به دریافت مجوز شده‌اند. بررسی جزئیات این طرح و خارج کردن آن از پیچیدگی‌های زبانی می‌تواند میلیون‌ها کاربر اینترنت کشور که زندگی‌شان به شبکه ارتباط جهانی وابسته شده است را در جریان طرح و نقشه مجلس برای آینده فضای مجازی قرار دهد. هر چند صحبت‌های نمایندگان مجلس نشان می‌دهد که احتمالا طرح قبلی هم هنوز به‌ صورت کامل از دور خارج نشده و کمیسیون‌های مجلس ازجمله کمیسیون جهش تولید در حال ادامه بررسی آن هستند. بر اساس گزارش‌های منتشرشده نمایندگان امضاکننده طرح جدید برای اینترنت خواستار تصویب آن تحت اصل ۸۵ قانون اساسی شده‌اند. بر اساس این اصل مجلس می‌تواند در موارد ضروری اختیار وضع بعضی از قوانین را به کمیسیون‌های داخلی خود تفویض کند. استفاده از این اصل به‌ معنای تصویب این طرح مهم برای مردم کشور بدون برگزاری جلسه علنی مجلس و دور از دید افکار عمومی و رسانه‌ها خواهد بود.

همه سرویس‌های خارجی زیر تیغ

فصل یک پیش‌نویس طرح قانون حمایت از حقوق کاربران و خدمات پایه کاربردی فضای مجازی به کلیات و تعریف اصطلاحات اختصاص دارد. بر اساس این فصل اهم مصادیق خدمات پایه کاربردی شامل «پیام‌رسان و شبکه اجتماعی»، «زیست‌بوم جویشگر»، «مدیریت هویت معتبر»، «خدمات نام و نشان‌گذاری»، «خدمات پایه مکانی و نقشه» و «خدمات میزبانی داده» می‌شود. بر این اساس خدمات پایه کاربردی محدود به این مصادیق نیست. طبق این تعریف، این قانون به‌ عنوان مثال می‌تواند شامل بسیاری از سرویس‌های مهم و کاربردی گوگل از جمله سرویس جست‌وجو، نقشه گوگل و همچنین گوگل درایو شود. همچنین تمام پیام‌رسان‌ها از جمله واتساپ هم در این تعریف می‌گنجند. بر اساس این فصل، خدمات پایه کاربردی خارجی که متوسط داده مصرفی یا پهنای باند یک‌ماهه آن بیش از ۵درصد حداقل حجم پهنای باند مصرفی بین‌المللی باشد یا این که بیشتر از یک درصد کاربران کشور آن را نصب کرده باشند خدمات پایه کاربردی اثرگذار شناخته می‌شود.

احتمال فیلترینگ همه سرویس‌های مهم

بر اساس ماده ۱۱ این طرح عرضه و فعالیت خدمات پایه کاربردی در کشور مستلزم ثبت در درگاه خدمات پایه کاربردی کشور است. همچنین خدمات اثرگذار پایه خارجی ملزم به دریافت و اخذ مجوز هستند و همچنین فعالیت خدمات پایه کاربردی اثرگذار ملزم به معرفی نماینده قانونی در کشور و پذیرش تعهدات ابلاغی هستند. این همان مسئله‌ای است که در طرح قبلی هم وجود داشته است. بر اساس تبصره ۲ ماده ۲۷ این طرح در صورتی که خدمات پایه کاربردی اثرگذار این شرایط یعنی اخذ مجوز و داشتن نمایندگی را رعایت نکنند محکوم به فیلترینگ خدمات در کشور هستند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

تهران هوشمندکپی رایت © 1397 کلیه حقوق وب سایت محفوظ می باشد.
logo-samandehi
;