برگزاری هفته تهران هوشمند از ۱۴ آذر ماه

پایگاه خبری و پرتال تهران هوشمند ، بهترین مرجع کسب خبر و درگاه های الکترونیک شهر تهران

06 ارديبهشت 1403 ساعت 15:03

نشست خبری مدیرعامل سازمان فاوای شهرداری تهران با حضور اصحاب رسانه در روز شنبه، 12 آبان در این سازمان برگزار شد و محورهایی همچون دومین همایش تهران هوشمند، سرویس‌های در حال توسعه هوشمند شهرداری و آثار استفاده از IT در مدیریت شهر مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش تهران هوشمند به نقل از روابط عمومی سازمان فاوای شهرداری تهران، در این نشست دکتر محمد فرجود، مدیرعامل این سازمان ضمن اشاره به برگزاری هفته تهران هوشمند از چهاردم تا بیستم آذرماه گفت: همایش و نمایشگاه بین‌المللی تهران هوشمند برای دومین سال پیاپی در روزهای 19 و 20 آذر ماه با حضور متخصصین داخلی و خارجی در برج میلاد برگزار خواهد شد.
فرجود همچنین با معرفی پنل‌ها و کارگاه‌های این دوره از همایش در تشریح محورهای اصلی آن گفت: نقشه راه شهر هوشمند از ایده تا بلوغ، الگوهای مشارکت ذینفعان، زیست بوم نوآوری در شهر هوشمند، حکمروایی هوشمند و تحول دیجیتال، پایداری و زیست پذیری شهری و هوشمندسازی شهری و نهادهای ملی از مهم‌ترین محورهای این همایش است.
مدیرعامل سازمان فاوای شهرداری تهران در ادامه با اشاره به حدود 3و نیم میلیون تراکنش بلیت الکترونیک در یک سال اخیر گفت: از ابتدای سال 97 تا کنون در حدود 10 میلیون کارت صادر شده است و به طور متوسط 500 هزار تراکنش شارژ روزانه بلیت الکترونیک در تهران انجام می‌شود که موجب درآمد 1و نیم میلیارد تومانی شهرداری به صورت روزانه شده است. اتوبوسرانی تهران، متروی تهران، شهرهای اقماری مثل پاکدشت و اسلامشهر، پارکومترها، صندوق صدقات، اتوبوس‌رانی ورامین، تاکسی‌رانی شهر تهران، شرکت قطارهای حومه‌ای تهران و برج میلاد نیز پذیرنده‌های کارت بلیت تهران هستند.

فرجود با توضیح این مطلب که در آینده، خدمات بیشتری بر روی سامانه «تهران من» ارائه خواهد شد گفت: در حال حاضر سرویس‌هایی مثل شارژ حساب شهروندی، رزرو طرح ترافیک، استعلام آخرین وضعیت پرونده شهرسازی و استعلام طرح تفصیلی بر روی این سامانه قرار دارد. به زودی سرویس‌هایی همچون پرداخت عوارض پسماند و نوسازی، پارکومتر، شارژ و صدور کارت بلیت الکترونیک، رزرو معاینه فنی خودرو، 137، کنترل کیفیت هوا و سرویس‌های شهرسازی به این سامانه اضافه خواهد شد.

مدیرعامل سازمان فاوای شهرداری تهران با اشاره به پیامک‌هایی که درخصوص طرح ترافیک برای مردم ارسال می‌شود، گفت: پردازش خودروهایی که وارد طرح می‌شوند، معمولا تا ۱۰ روز طول می‌کشد. بنابراین پیامک‌هایی که مردم دریافت می‌کنند مربوط به چند روز پیش است. اما اگر مردم احساس می‌کنند پیامکی اشتباه است، درصورتی که واقعا پرداخت را انجام داده باشند، به هیچ وجه جریمه نخواهند شد.‌

به گفته او؛ تاخیر در به روزسانی جریمه ها و تراکنش ها در سامانه تهران من به این دلیل است که پلاک‌ها یکبار به صورت هوشمند خوانده میشود اما زمان پردازش آن‌ها یک تا دو هفته طول می کشد.

فرجود با بیان اینکه سامانه تهران من، سامانه پیچیده ای است که باید بهبود پیدا کند، درباره پارک حاشیه ای توضیح داد: 15 هزار پارک حاشیه ای با کمک بخش خصوصی و به صورت پایلوت قرار است در منطقه 2 تا آخر امسال ایجاد شود. شهرداری تهران در موضوع پارک حاشیه‌ای، قابلیت درآمدزایی بسیاری دارد.

مدیرعامل سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری تهران در ادامه با ارائه توضیحاتی درباره ساماندهی دکل‌های مخابراتی و ارتباطی و همچنین تسهیل و بهینه سازی فرایند صدور مجوزهای حفاری فیبر نوری، بر استفاده از توان IT در کاهش هزینه‌های شهر گفت: برای مثال مجموع مساحت بوستان‌های شهر تهران بر اساس اطلاعات دقیق نقشه‌های بزرگ مقیاس شهر تهران که توسط معاونت اطلاعات مکانی سازمان تهیه شده 20 درصد نسبت به گزارش‌های قبلی کاهش پیداکرده است. همچنین استخراج کلیه سطوح عوارض شهری از جمله قطعات ملکی، پوسته معابر، عوارض فضای سبز و ... برای استفاده در محاسبات دقیق پیمانکاران شهرداری تهران از دیگر اقداماتی است که در این حوزه می‌توان از آن نام برد که بین 20 تا 25 درصد صرفه جویی اقتصادی را در بر داشته است.

در ادامه این نشست، فرجود با ارائه توضیحاتی درباره سامانه شفافیت و کارکردهای آن از ابتدای راه‌اندازی گفت: در سایت شفاف پیش از این قراردادهای بالای یک میلیارد تومان منتشر می شد اما حالا قراردادهای بالای ۲۵۰ میلیون تومان در دسترس است. در برنامه سوم پیشنهاد شده است که سازمان فاوا بستر انتشار شفاف کلیه معاملات و فرایندها، تراکنش‌ها، تصمیمات امتیازآور را باقابلیت دسترسی همگانی به طور شفاف ایجاد کند. مواردی همچون کلیه معاملات شهرداری شامل قراردادهای متوسط به بالا، مناقصه‌ها، مزایده‌ها و تهاترها، اسناد مربوط به واگذاری‌ها، مجوزهای بهره برداری از املاک، مستغلات و دارایی‌های شهرداری، مصوبات و آرای قطعی کمیسیون ماده صد و ماده پنج و هرگونه کمک نقد و غیر نقد به اشخاص حقیقی و حقوقی.

او با بیان اینکه شهر هوشمند شهر داده است اظهار کرد: یک چالش در این رابطه وجود دارد که چقدر این داده ها قابل استفاده و استناد هستند. بنابراین داده ها باید یکسان شوند. به همین دلیل ما استانداردسازی داده ها را آغاز کردیم و نیاز به پلتفرمی داریم که این داده ها را تجمیع کند و در اختیار ذینفعان قرار دهد.

مدیرعامل سازمان فاوای شهرداری تهران از داشبورد مدیریت شهر و اطلس هوشمند محلات به عنوان دو نمونه مهم قابل ذکر در حوزه هوشمندسازی مدیریت شهر نام برد و گفت: مدیران با استفاده از داشبوردهای مدیریتی حاصل از تحلیل داده‌ها می‌توانند تصویری کامل‌تر، واقعی‌تر و مبتنی بر داده و اطلاعات را از آینده در ذهن خود ترسیم کنند. همچنین سامانه اطلس هوشمند محلات نیز در راستای رسیدن به شهر زیست پذیر و افزایش مشارکت شهروندان و مدیریت محله محور راه اندازی شد.

در پایان این نشست دکتر فرجود پاسخگوی سوالات خبرنگاران درباره حساب شهروندی، طرح ترافیک جدید، همکاری شهرداری تهران با استارتاپ ها و... بود.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

تهران هوشمندکپی رایت © 1397 کلیه حقوق وب سایت محفوظ می باشد.
logo-samandehi
;