لزوم استقرار نظام حکمروایی شهری و انتخاب شهرداری مستقل

پایگاه خبری و پرتال تهران هوشمند ، بهترین مرجع کسب خبر و درگاه های الکترونیک شهر تهران

01 ارديبهشت 1403 ساعت 13:27

 یکی از نامزدهای تصدی پست شهردا تهران بر این باور است که؛ نباید شهرداری را درگیر نزاع های سیاسی کنیم، بلکه باید به شهرداری تهران نگاه اجتماعی داشته باشیم و آن را از حیطه جنگ قدرت بیرون ببریم.

به گزارش  تهران هوشمند به نقل از شهر نوشت ، عباس آخوندی امروز در صحن علنی شورای شهر به عنوان یکی از نامزدهای تصدی پست شهردار تهران به تشریح برنامه خود در این رابطه پرداخت و گفت: مهم ترین موضوعی که برای اداره شهر تهران اهمیت دارد این است که چگونه می توانیم تهران را تهران کنیم. به عقیده من این رخداد با استقرار نظام حکمروایی شهری و انتخاب شهرداری مستقل آغاز خواهد شد.

یکی از دلایل ناکارآمدی در ایران به رسمیت نشناختن نظام حکمروایی شهری است
وی درباره رویکرد کلی خود به شهر تهران گفت: به عقیده من شهر یک سازمان اجتماعی است و سلول های تشکیل دهنده آن انسان های متمدن عضو این سازمان هستند. در این سازمان اجتماعی حقوق شهروندی یکی از مهم ترین مسایل است. اگر بپذیریم که شهر یک سازمان اجتماعی است باید این را هم بپذیریم که این سازمان نیاز به یک نظام حکمروایی دارد که باید استقلال نسبی داشته باشد. من همواره اعتقاد دارم نظام ایران نیاز به یک نظام حکمروایی شهری دارد و یکی از دلایل ناکارآمدی ها در ایران این است که این نظام به رسمیت شناخته نشده است.
آخوندی با اشاره به اینکه در حال حاضر در ایران  فقط یک نظام حکمروایی داریم، گفت: دولت مرکزی باید دولت های محلی را به رسمیت بشناسد. در ایران هرگاه از عدم تمرکز بحث می شود موضوع ستیز دولت مرکزی با دولت محلی پیش می آید. در حالی که منافع دولت محلی می تواند ذیل منافع دولت مرکزی تعریف شود.

منافع محلی باید سرلوحه منافع ملی باشد
وی درباره پذیرش منافع جمعی شهر گفت: منافع محلی باید سرلوحه منافع ملی باشد. بحث این است که آیا لزوماً اگر تصمیم گیری در پی منافع محلی باشد می توانیم این منافع را ذیل منافع ملی تعریف کنیم یا خیر؟ من می گویم حتما می توانیم.
این نامزد تصدی پست شهردار تهران در بخش دیگری از سخنانش درباره رقابت شهری نیز گفت: رقابت شهری موتور محرک توسعه است. یکی از مشکلات در ایران این است که هنوز متفاوت بودن منافع شهری شناخته نشده است. ما باید در راستای خلق مزیت رقابتی برای شهرها عمل کنیم. شهر برای تولید منافع عمومی شهری نیاز به حکمروایی محلی دارد که خلاقیت، ظرفیت و سازماندهی ایجاد این منافع را داشته باشد. سوال ما این است که آیا منفعت عمومی شهر بدون هزینه ایجاد می شود؟ خیر هیچ کالایی بدون هزینه نیست و بخشی از این هزینه مادی و بخشی از آن اجتماعی است.

نظام حکمروایی شهری نباید به مدیریت شهری تنزل پیدا کند
آخوندی با اشاره به اینکه خلق مبنع مستقل برای شهر بحث مهمی است که در ایران به آن توجه نشده است، افزود: یک نظام حکمروایی شهری نباید به مدیریت شهری تنزل پیدا کند که در این صورت دیگر نیازی به شورا و جلسات نخواهد بود. اگر می گوییم حکمروایی شهری از حداقل استقلال برخوردار باشد به این معنی است که بتواند در راستای آبادانی شهر سطحی از تصمیم گیری و اختیار را داشته باشد. موضوعی که درباره حکمروایی شهری باید به آن توجه کرد این است که استقرار نظام حکمروایی به معنی یکه تازی نیست. نظام محلی باید به دولت مرکزی و شهروندانش پاسخگو باشد.
وزیر پیشین راه و شهر سازی با اشاره به اینکه شهرداری یک نهاد اجتماعی است، گفت: نباید شهرداری را درگیر نزاع های سیاسی کنیم، باید به شهرداری تهران نگاه اجتماعی داشته باشیم و آن را از حیطه جنگ قدرت بیرون ببریم.
آخوندی درباره چالش زیست پذیری و حرکت پذیری در شهر تهران توضیح داد: در این باره چند راهکار وجود دارد؛ اولین راهکار بازآفرینی شهری در تهران است، به این معنا که بازآفرینی هم در جنبه عینی و هم در جنبه ذهنی شهروندان اجرا شود.

باید برای هر محله برنامه جامع اقدام مشترک تهیه کنیم
وی با اشاره به اینکه شهرداری تهران باید به ستاد بازآفرینی شهری تبدیل شود گفت: باید برای هر محله برنامه جامع اقدام مشترک داشته باشیم. برنامه ای که امکانات شهرداری و همه نهادهای دولت مرتبط را دخیل کند.

اتصال مترو تهران به ایستگاه راه آهن در راستای یکپارچگی حمل و نقل شهری است
آخوندی درباره شهرسازی مبتنی بر حمل و نقل عمومی نیز اظهار کرد: اتصال مترو تهران به ایستگاه راه آهن یکی از اقدامات مهم در یکپارچگی حمل و نقل شهری است. روزانه 500 هزار خودرو وارد تهران می شود و همین حجم نیز از آن خارج می شود. این نشان می دهد که بحث حومه را نمی توان از شهر تهران جدا کرد و این دو از هم قابل تفکیک نیستند. ایجاد نظام یکپارچه حمل و نقل تهران و حومه یکی از مهم ترین موضوعاتی است که برای حل این معضل باید در دستور کار قرار گیرد.

65 درصد از انرژی در تهران در حوزه مسکن و حمل و نقل صرف می شود
وزیر پیشین راه و شهرسازی درباره چالش آلودگی هوا با اشاره به صرفه جویی در مصرف انرژی گفت: بیش از 65 درصد انرژی در تهران در مسکن و حمل و نقل صرف می شود. بنابراین می توان در راستای شهر پاک استراتژی طراحی کرد تا به کمک دولت بخشی از درآمد این صرفه جویی را برای شهر هزینه کرد.
آخوندی در بحث آب و استفاده از پساب نیز گفت: نکته مهم این است که هنوز یک برنامه یکپارچه از سوی وزارت نیرو با مدیریت شهری تنظیم نشده است.

پیشنهاد ایجاد شبکه ای از کلانشهرهای واقع در حوزه تمدنی ایرانشهر
وی با پیشنهاد ایجاد شبکه ای از کلانشهرهای واقع در حوزه تمدنی ایرانشهر گفت: می توانیم با شهرهایی که در حوزه تمدنی ایران قرار دارند شبکه ای ایجاد کنیم و با تعریف توریسم برای آن یکی از عمده ترین منابع درآمدی برای شهر را ایجاد کنیم.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

تهران هوشمندکپی رایت © 1397 کلیه حقوق وب سایت محفوظ می باشد.
logo-samandehi
;