به بارندگی‌های امسال امیدوار باشیم یا نه؟

پایگاه خبری و پرتال تهران هوشمند ، بهترین مرجع کسب خبر و درگاه های الکترونیک شهر تهران

10 فروردين 1403 ساعت 06:42

صبح ساحل ، اجتماعی - از پاییز چه می‌خواهیم؟ نم‌نم بارانی با برگ‌های زرد و قرمزی که روی زمین ریخته. چقدر این صحنه می‌تواند رؤیایی باشد؛ چیزی شبیه یکی از سکانس‌های فیلمی رمانتیک. اگرچه باید این صحنه را از شرق کشور حذف کرد که بارندگی‌هایش به طرز تأسف‌انگیزی کاهش یافته.بارندگی امسال

به گزارش تهران هوشمند به نقل از ایسنا، همین ابتدای کار پاییز امسال یک هیچ از پاییز سال گذشته جلوتر است. پاییز سال گذشته کمترین بارندگی ۱۰سال گذشته را رکورد زده بود.

پس می‌شود امیدوار باشیم به پاییز پر باران امسال؟ برخی از کارشناسان هواشناسی عنوان می‌کنند پاییز امسال پربارش خواهد بود. بارندگی‌های چند روز گذشته تهران، گیلان، مازندران، خراسان و چند استان دیگر می‌تواند گواه این ادعا باشد؟

سال۹۶؛ خشک‌ترین سال ۵۰ سال گذشته

پاییز سال گذشته برای بیشتر استان‌های کشور پاییز خشکی بود و اگر بخشی از این کم‌بارشی را زمستان و بهار جبران نمی‌کرد کلاه‌مان پس معرکه بود.

راه دوری نرویم؛ همین تهران خودمان اگر آن برف سنگینی که باعث تعطیلی ادارت و مدارس شد، نمی‌بارید سدها چنان وضعی نداشتند.

البته این را هم باید گفت که بهار متفاوتی داشتیم و بارندگی‌ها جسته گریخته تا اواسط خردادماه ادامه پیدا کرد اما روی هم رفته معدل سال آبی غیرقابل انتظار بود و کاهش ۲۸ درصدی بارش نسبت با سال گذشته مشکلات زیادی به بار آورد.

برگردیم به آمارها؛ آمارهای پژوهشگاه هواشناسی نشان می‌دهد میزان بارش سال زراعی یعنی از اول مهر ۱۳۹۶ تا پایان شهریور ۱۳۹۷ در کشور ۱۶۵.۸ میلیمتر بوده و این در حالیست که بارش دوره بلندمدت (میانگین ۳۰ ساله) ۲۳۲.۴ و نسبت به سال گذشته‌اش ۲۱۲.۳ میلیمتر بوده است.

بر این اساس بارش سال زراعی ۹۷-۱۳۹۶ به ترتیب ۲۸.۷ و ۲۱.۹ درصد نسبت به بلندمدت و سال گذشته کاهش داشته است.اما آماری که قابل تأمل است کم‌بارشی ۲۲ استان کشور نسبت به مدت مشابه است.

در این بین ۷ استان دارای بارش نرمال و تنها دو استان آذربایجان غربی و شرقی بارش بیش از نرمال داشته‌اند! این آمار گویای آن است که بیشترین کاهش نسبی بارش به ترتیب در استان‌های سیستان ‌و ‌بلوچستان، کرمان، هرمزگان، فارس و کهگیلویه‌ و ‌بویراحمد به ترتیب با ۷۵، ۶۷.۳، ۶۷، ۵۶ و ۵۳ درصد کاهش نسبت به دوره مشابه بلندمدت رخ داده است؛ این در حالی است که مقدار کاهش در استان‌های کهگیلویه و بویراحمد ۲۹۵، چهارمحال و بختیاری ۲۶۷، گیلان ۲۵۴، فارس ۱۶۸.۶، مازندران ۱۴۶.۴، بوشهر ۱۲۵، هرمزگان ۱۲۰ و خوزستان ۱۰۷ میلیمتر است.

آمار نگران‌کننده‌ای هم وجود دارد از کاهش محسوس و معنادار در حوضه‌های آبریز. حوضه آبریز خلیج‌فارس و دریای‌عمان نسبت به ۵۰سال گذشته با کاهش ۵۵ درصدی بارش روبه‌رو بوده و دریاچه ارومیه هم با کاهش ۶۹ درصدی و شرق کشور با ۶۲ درصد در وضعیت بسیار بغرنجی بسر می‌برند.

امیدوار به بارندگی‌های امسال

برگردیم به مهرماه و بقیه پاییز. نقشه‌های هواشناسی خبرهای خوبی به ما می‌دهد. قرار است پاییز امسال با بارش‌های خوبی همراه باشد. از ابتدای مهرماه یعنی سال آبی ۹۸ - ۹۷ بیش از ۱۲ میلیارد مترمکعب باران و برف باریده و متوسط بارش نزدیک به ۸میلیمتر است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

تهران هوشمندکپی رایت © 1397 کلیه حقوق وب سایت محفوظ می باشد.
logo-samandehi
;