تهران با کارخانه سیمان ری ساخته شد

پایگاه خبری و پرتال تهران هوشمند ، بهترین مرجع کسب خبر و درگاه های الکترونیک شهر تهران

31 فروردين 1403 ساعت 10:42

شهردار تهران معتقد است کارخانه سیمان ری یکی از مهمترین میراث صنعتی تهران به شمار می رود که باید حفظ و احیا شود. 

به گزارش تهران هوشمند و به نقل از شهر ، پیروز حناچی، شهردار تهران در مراسم اختتامیه مسابقه ایده هایی برای انطباق کاربری و باز آفرینی کارخانه سیمان ری که در محل این کارخانه برگزار شد، با بیان این مطلب گفت:تهران با کارخانه سیمان ری ساخته شد و حتی بخش های دیگری از این کارخانه با سیمانی که در آن تولید شد، به وجود آمد. در حقیقت بخش عمده‌ای از ایران با محصول این کارخانه  ساخته شدند و حالا این فرصت به وجود آمده تا مجموعه‌ای که ۳۰سال متروک بود، به‌عنوان بخشی از میراث صنعتی، احیا شود.

او با اشاره به اینکه میراث صنعتی یکی از شاخه‌های مهم میراث در کنار منظر تاریخی و میراث روستایی است ، گفت: درسال‌های اخیر جای میراث صنعتی در فرهنگ شهری باز شده است.

حناچی افزود: صنعت به دلیل اقتصادی نبودن و ملاحظات محیط‌ زیست ناچار به ترک شهر است اما می‌تواند جای خود را به کاربری‌های دیگری بدهد و این فرصت منشا تحول شود. سال‌ها پیش در دهه ۷۰ و خیلی زودتر از دیگر نقاط جهان، این کار انجام دادیم که نمونه آن فرهنگسرای بهمن تهران بود. یا در دنیا نیروگاهی قدیمی در لندن موزه می شود ، نیروگاه برق استانبول موزه علم و بخش دیگری از آن دانشگاه می شود و یا در شهر درسدن مراکز صنعتی موزه می شوند.

شهردار پایتخت در ادامه گفت: مذاکراتی با سفارت آلمان داشته‌ایم تا شرکت‌های آلمانی نسل اول که دستگاه‌های صنعتی سیمان ری را تامین کرده‌اند برای بازسازی این کارخانه همکاری کنند. برای نمونه اندازه و ابعاد سازه مخزن کلینکر کارخانه مورد توجه آلمانی‌هاست.

حناچی به طرح جامع تهران اشاره کرد و افزود: در طرح محور فرهنگی ری که آثار تاریخی زیادی در آن قرار دارد، کارخانه سیمان ری نیز تعریف شده است که با سیمان آن بسیاری از بناهای شهر و خانه‌ها ساخته شده‌اند. در غرب تهران شن‌چاله‌ها را داریم که گودهایی با عمق نزدیک به ۱۰۰متر هستند. از آنجا که با شن برداشت شده از این گودها ساختمان‌سازی انجام گرفت، می‌توانیم بگوییم که محصول آنها هم تهران را ساخته است. امیدواریم با بهره از ایده‌های جدید بتوانیم تهدید این نقاط را هم تبدیل به فرصت کنیم.

شهردار گفت: در مسابقات ممکن است هیچ یک از طرح‌ها واجد شرایط اجرایی نباشد ولی مجموعه آنها تاثیرگذار خواهد بود؛ از این رو از معاونت شهرسازی و معماری می‌خواهم همه نتایج مسابقه بازآفرینی این حوزه را منتشر کند.

 حناچی سپس به طرح‌های بازآفرینی که در مناطق کمتر برخوردار اجرا می‌شود، اشاره کرد و افزود: مدتی پیش محور قطار تهران-تبریز را تحویل گرفتیم و بخش اول آن آماده شروع کار است تا به صورت قلمرو عمومی در اختیار شهروندان قرار گیرد.

در پایان این مراسم که محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران، عبدالرضا گلپایگانی، معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران، عباس آخوندی، وزیر پیشین راه و شهرسازی، کاوه حاج علی اکبری، مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران نیز حضور داشتند، جوایز برگزیدگان نیز اهدا شد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

تهران هوشمندکپی رایت © 1397 کلیه حقوق وب سایت محفوظ می باشد.
logo-samandehi
;