بیماری " کبد چرب " چیست ؟

پایگاه خبری و پرتال تهران هوشمند ، بهترین مرجع کسب خبر و درگاه های الکترونیک شهر تهران

15 ارديبهشت 1403 ساعت 18:56

بیماری کبد چرب (استئاتوز) یک بیماری شایع است که به دلیل تجمع بیش از حد چربی در کبد ایجاد می‌شود.

به گزارش تهران هوشمند به نقل سایت اطلاع رسانی «کلینیک کلیولند»، یک کبد سالم حاوی مقدار کمی چربی است. زمانی که چربی پنج تا ۱۰ درصد وزن کبد شما را تشکیل دهد، مشکل ساز می شود. در بیشتر موارد، کبد چرب هیچ مشکل جدی ایجاد نمی کند یا مانع از عملکرد طبیعی کبد شما نمی شود. اما برای هفت تا ۳۰ درصد افراد مبتلا به این بیماری، بیماری کبد چرب با گذشت زمان بدتر می شود.این بیماری طی سه مرحله پیشرفت می کند:- کبد شما ملتهب (متورم) می شود که به بافت آن آسیب می رساند. این مرحله «استئاتوهپاتیت» نامیده می شود.- بافت اسکار در جایی تشکیل می شود که کبد شما آسیب دیده است. این فرآیند «فیبروز» نامیده می شود.- بافت اسکار گسترده جایگزین بافت سالم می شود. در این مرحله «سیروز کبدی» رخ می دهد.

برخی از افراد بدون داشتن هیچ گونه بیماری قبلی به بیماری کبد چرب مبتلا می شوند. اما این عوامل خطر احتمال ابتلا به آن را افزایش می دهند:- داشتن اضافه وزن/چاقی- ابتلا به دیابت نوع دو یا مقاومت به انسولین- داشتن سندرم متابولیک (مقاومت به انسولین، فشار خون بالا، کلسترول بالا و سطح تری گلیسیرید بالا)- همچنین مصرف برخی از داروها نیز می تواند خطر ابتلا به این بیماری را افزایش دهد.

افراد مبتلا به بیماری کبد چرب اغلب هیچ علامتی ندارند تا زمانی که بیماری تا حد سیروز کبدی پیشرفت کند. اگر علائمی دارید، ممکن است شامل موارد زیر باشد:- درد شکم یا احساس پری در سمت راست بالای شکم- حالت تهوع، از دست دادن اشتها یا کاهش وزن- پوست و سفیدی چشم مایل به زرد- ورم شکم و پاها- خستگی شدید یا آشفتگی ذهنی- ضعف داشتن وزن مناسب و ورزش کردن از جمله عواملی هستند که به درمان کبد چرب کمک می‌کنند. بیماری کبد چرب، اغلب بدون علامت بوده اما می‌تواند به‌ مرور زمان و با افزایش میزان چربی کبد با علائمی از جمله دل‌ درد، بی‌اشتهایی، ضعف مفرط، تهوع، کاهش وزن، کاهش تمرکز و توجه و ... خود را نشان دهد. به طور کلی غذاهایی که با آسیب سلولی مبارزه کرده، استفاده از انسولین را برای بدن آسان‌تر می‌کنند یا التهاب را کاهش می‌دهند، می‌توانند به معکوس کردن این وضعیت کمک کنند. بنا به اظهار و تاکید متخصصان، کبدچرب درمان دارویی قطعی ندارد و تغییر در شیوه زندگی، درمان اصلی و پیشگیرانه این بیماری است. با این حال، از آنجایی که شرایط هر فردی با دیگری متفاوت است، باید با پزشک خود برای داشتن یک برنامه غذایی مناسب مشورت کند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

تهران هوشمندکپی رایت © 1397 کلیه حقوق وب سایت محفوظ می باشد.
logo-samandehi
;