متروی تهران 3 طبقه می شود ؛ ابر پروژه ای که اتوبوس ها را به زیر زمین می برد

پایگاه خبری و پرتال تهران هوشمند ، بهترین مرجع کسب خبر و درگاه های الکترونیک شهر تهران

06 ارديبهشت 1403 ساعت 22:19

مدیر عامل و عضو هیات مدیره شرکت راه‌آهن شهری تهران و حومه (مترو) از اجرای طرح ویژه و جدید سه طبقه کردن تونل‌های مترو برای فراهم شدن هاب حمل و نقلی جدید در زیرِ زمین و بالای طبقه مترو به منظور ایجاد مسیری برای اتوبوس و یا یک راه دو طرفه خبرداد. 

محسن هرمزی در گفت و گو با خبرنگاران ، با بیان اینکه هر ۴ خط جدید ۸، ۹، ۱۰ و ۱۱ این امکان را دارند که با تی. بی. ام های قُطر بزرگ حفاری شوند، گفت: «نخستین خطی که قرار است با این امکان که از دو دهه گذشته در کشورهایی مثل، ژاپن، ترکیه، چین و ... اجرایی شده، به اجرا درآید، خط ۹ متروی تهران است.» او افزود: «کشورهای پیشرفته، خیلی از خطوط متروی خود را با این شیوه ساخته‌اند. دستگاه تی. بی. ام قُطر بزرگ (دستگاه حفاری تونل) که بزرگترین آن ۱۸ متر است، تونلی سه طبقه ایجاد می‌کند. یعنی علاوه بر تونل مترو، دو باند رفت و برگشت راه را هم تحویل می‌دهد. برهمین اساس، ما هم در متروی پایتخت، برای استفاده بهینه از ظرفیت‌ها که به نوعی‌مولد سازی به حساب می‌آید، تصمیم داریم این کار را در خطوط جدید اجرا کنیم که مطالعات آن آغاز شده است.» هرمزی گفت: «یکی از خطوط جدید و مهمی که قرار است با تی. بی. ام قُطر بزرگ‌تر کار کنیم، خط ۹ متروی تهران است. این خط، حدود ۴۸ کیلومتر طول و ۴۳ ایستگاه دارد؛ از دولت آباد شروع می‌شود و به صورت «اِل انگلیسی برعکس»، تهران را دور می زند و تا تقاطع زین الدین بالا می‌آید و بعد از ورود به اتوبان همت در امتداد این بزرگراه تا ایستگاه چیتگر در غرب پایتخت می‌رسد. با اجرای چنین طرحی، ترافیک مسیر همت که یکی از مشکلات روزانه مردم تهران است، برطرف می‌شود. ضمن اینکه برای تونل سه طبقه با قُطر بالا می توان پیوست‌های مختلفی تعریف کرد. یک نگاه این است که مثل اتوبان صدر، بخشی از مسیر را دو طبقه کنیم (با این تفاوت که این مسیر در در زیرِ زمین خواهد بود). یا براساس صحبت‌هایی که در گذشته هم وجود داشت مبنی بر این که در اتوبان همت، بی. آر. تی و یا خط ال. آر. تی تعریف شود، در زیر زمین هاب جدید حمل ونقل ایجاد کنیم.»

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

تهران هوشمندکپی رایت © 1397 کلیه حقوق وب سایت محفوظ می باشد.
logo-samandehi
;