گردش مالی حوزه تبلیغات در اینستاگرام به صفر رسید

پایگاه خبری و پرتال تهران هوشمند ، بهترین مرجع کسب خبر و درگاه های الکترونیک شهر تهران

01 ارديبهشت 1403 ساعت 15:11

«جریان»، پلتفرم تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی، از به صفر رسیدن گردش مالی صفحات اینستاگرامی فعال در حوزه تبلیغات به‌دنبال فیلتر شدن این شبکه اجتماعی خبر داد.

گزارشی که توسط یکی از پلتفرم‌های تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی به نام «جریان» منتشر شده است بیش از ۲۵۰ میلیارد تومان کاهش در اندازه بازار تبلیغات در اینستاگرام را نشان می‌دهد. براساس این گزارش، اندازه این بازار در سال ۱۴۰۱ و تا پیش از بروز قطعی اینترنت و فیلترینگ اینستاگرام بیش از ۴ هزار میلیارد تومان بوده که پس از اعمال محدودیت برای این شبکه اجتماعی این رقم کاهش ۲۵۰ میلیارد تومانی را تجربه کرده است.

اختلالات ایجادشده در اینترنت و به‌ویژه فیلتر شدن اینستاگرام تاکنون آسیب‌های فراوانی به کسب‌وکارهای فعال در این پلتفرم وارد کرده است. علاوه بر برآورد ۱.۵ میلیون دلاری نت‌بلاکس از هر ساعت قطعی اینترنت در ایران، انجمن تجارت الکترونیک تهران نیز از قرار گرفتن ۴۰۰ هزار کسب‌وکار در آستانه نابودی و در خطر افتادن معاش یک میلیون نفر خبر داد.

سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران نیز پیش از این تخمینی از حجم خسارت‌های واردشده به کسب‌وکارها در پی بروز اختلالات در اینترنت خبر داده و اعلام کرده بود که حدود ۴۷ درصد از شرکت‌های عضو نظام صنفی رایانه‌ای تهران به دلیل محدودیت‌های اینترنت در هفته‌های گذشته بیش از ۵۰ درصد کاهش فروش داشتند. جمع‌بندی سازمان نصر تهران درباره مجموع این خسارت‌ها حاکی از آن است که محدودیت‌های اعمال‌شده برای اینترنت روزانه ۵۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان به این مشاغل خسارت وارد کرده است.

در این مدت تعدادی از مجموعه‌های فعال در حوزه‌های مختلف کسب‌وکار آنلاین به ارائه آمار و اطلاعاتی درباره زیان‌های ناشی از قطعی، مسدودیت و فیلترینگ پرداخته‌اند. تپ‌سل، شرکت فعال در حوزه تبلیغات آنلاین موبایل، در گزارش جدید خود از کاهش ۵۳ درصدی تبلیغات کمپین‌های تبلیغاتی از یک سو و ۳۹ درصد کاهش درآمد وب‌سایت‌های کوچک نمایش‌دهنده تبلیغات خبر داده است.

مدیرعامل شرکت ملی پست نیز پیش از این اعلام کرده بود که بروز اختلالات در اینترنت درآمدهای پست را یک‌سوم کاهش داده است. محمود لیائی، مدیرعامل شرکت ملی پست و معاون وزیر ارتباطات، در تاریخ ۱۶ مهر ۱۴۰۱ در این خصوص گفت:

با توجه به اختلال اینترنت در دو هفته گذشته و فیلتر پلتفرم‌های خارجی، مثل اینستاگرام و واتساپ، درآمد شرکت پست یک‌سوم کاهش یافته و این موضوع نشان می‌دهد یک سوم مرسوله‌های پستی و معاملات ازطریق اینترنت بین‌الملل و پلتفرم‌های خارجی انجام می‌گرفته است.

حالا به مجموع آمار و ارقام مربوط به تبعات مسدودیت پلتفرم‌های مختلف بین‌المللی، گزارش «جریان» نیز اضافه می‌شود. طبق بخش دیگری از این گزارش، بیش از ۱۰ هزار صفحه فارسی‌زبان در اینستاگرام فعالیت دارد که اقدام به نمایش تبلیغات می‌کنند. در حدود یک ماه اخیر که اینستاگرام از دسترس کاربران با IP ایران خارج شده، گردش مالی در این حوزه که روزانه بیش از ۱۰ میلیارد تومان برآورد شده، به صفر رسیده است.

علاوه بر زیان به وجود آمده برای صفحات نمایش‌دهنده تبلیغات، گزارش «جریان» حاکی از آن است که بیش از ۳۰ هزار کسب‌وکار ایرانی از اینستاگرام برای تبلیغات خود استفاده می‌کنند و در حال حاضر، با فیلترینگ این پلتفرم یکی از مهم‌ترین بسترهای بازاریابی کسب‌وکارهای ایرانی از بین رفته است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

تهران هوشمندکپی رایت © 1397 کلیه حقوق وب سایت محفوظ می باشد.
logo-samandehi
;