روند فزاینده مهاجرت نخبگان فناوری اطلاعات از ایران

پایگاه خبری و پرتال تهران هوشمند ، بهترین مرجع کسب خبر و درگاه های الکترونیک شهر تهران

01 ارديبهشت 1403 ساعت 02:52

روند مهاجرت نخبگان حوزه فناوری اطلاعات از ایران شتاب فزاینده ای یافته و این مساله آینده توسعه اقتصاد دیجیتال ایران را از منظر کمبود نیروهای ماهر با چالش مواجه کرده است.

به گزارش تهران هوشمند ، وبگاه " موسسه خاورمیانه" با اشاره به این موضوع می نویسد:

سال‌هاست که نخبگان تحصیل‌کرده ایران به‌طور فزاینده‌ای کشور را ترک می‌کنند. از پزشکان گرفته تا دانشمندان و محققان و مهندسان،به دلایل مختلف عمدتا به کشورهای غربی مهاجرت می کنند، اما از مهمترین دلایلی که آنها برمی شمارند می توان به شرایط بد اقتصادی و فقدان آزادی های سیاسی و اجتماعی اشاره کرد. بر اساس این گزارش: در حالی که تخمین ها در مورد تعداد واقعی ایرانیانی که کشور را ترک کرده اند متفاوت است، محققان اتفاق نظر دارند که ابعاد کلی این موج مهاجرت (طی سال های گذشته) بی سابقه بوده است.


بر اساس گزارش 2021 "چشم انداز مهاجرت ایران" که توسط موسسه تحقیقاتی رصدخانه مهاجرت ایران تهیه شده است، تعداد مهاجران ایرانی طی سه دهه گذشته بیش از دو برابر شده است و از مجموع حدود 800 هزار نفر در سال 1990 به 1.8 میلیون نفر در سال 2020 رسیده است. مهاجرت تعداد فزاینده‌ای از افراد غالبا ماهر و جوان به خارج از کشور، آشکارا به طرق مختلف کشور را تحت تاثیر قرار می‌دهد و بخش "فناوری اطلاعات" ایران به دلیل خروج روبه‌رشد کارشناسانش در سال‌های اخیر، از جمله بخش‌هایی است که بیشترین آسیب را دیده است.


به لطف گسترش نسبتا سریع زیرساخت‌های مخابراتی و افزایش دسترسی به اینترنت – ایران هم اکنون دارای نزدیک به 107 میلیون مشترک اینترنت با ضریب نفوذ بیش از 127 درصد است وطی دهه گذشته سهم اقتصاد دیجیتال در تولید ناخالص داخلی ایران از رقم 2.6 درصد به 6.87 درصد افزایش یافته است.

 

بر اساس داده‌های رسمی - دولتی منتشر شده توسط مرکز آمار ایران، ارزش اقتصاد دیجیتال ملی در سال 1400 ایران (23 مارس 2020 تا 22 مارس 2021) حدود 45 میلیارد دلار بوده است. هدف دولت ایران افزایش سهم اقتصاد دیجیتال به 10 درصد از تولید ناخالص داخلی در سه سال آینده است، اما با توجه به افزایش روند رو به رشد مهاجرت کارشناسان ایرانی فناوری اطلاعات، بسیاری در مورد چالش‌های فزاینده برای دستیابی به این هدف هشدار داده‌اند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

تهران هوشمندکپی رایت © 1397 کلیه حقوق وب سایت محفوظ می باشد.
logo-samandehi
;