توسعه میدان آزادگان روی غلتک افتاد ؛ افزایش 115 میلیارد دلاری درآمد نفتی ایران

پایگاه خبری و پرتال تهران هوشمند ، بهترین مرجع کسب خبر و درگاه های الکترونیک شهر تهران

06 ارديبهشت 1403 ساعت 06:34

تفاهم‌نامه اجرای طرح توسعه یکپارچه توسعه میدان نفتی مشترک آزادگان روز گذشته امضا شد و طبق آن تولید نفت از این میدان ۳۸۰ هزار بشکه‌ در روز افزایش می‌یابد که با فرض قیمت هر بشکه نفت ۱۰۰ دلار، شاهد افزایش درآمد صادرات نفتی ایران به حدود ۱۴ میلیارد دلار در سال پس از اجرای کامل طرح خواهیم بود و آنطور که وزیر نفت گفته این درآمد در دوره ۲۰ ساله به ۱۱۵ میلیارد دلار افزایش خواهد یافت.

به‌گزارش تهران هوشمند ، میدان نفتی آزادگان به عنوان بزرگترین میدان نفتی کشور و مشترک میان ایران و عراق است که در دولت گذشته طرحی برای توسعه آن اجرا نشده بود اما دولت سیزدهم اقدامات مهمی برای توسعه آن انجام داده که در بخش کوتاه‌مدت، تاکنون افزایش ۶۰ درصدی ناوگان حفاری و به تولید رساندن ۲۰ چاه از چاه‌های حفاری‌ شده قبلی انجام شده است.

از سوی دیگر در برنامه میان‌مدت، به منظور تکمیل توسعه میدان نفتی آزادگان، شرکت ملی نفت در اقدام جدید به دنبال توسعه هم‌زمان فاز دوم آزادگان شمالی و فاز دوم آزادگان جنوبی با یک کارفرمای واحد و مدیریت یکپارچه مهندسی مخزن است.

این میدان پیش از این به دو بخش شمالی و جنوبی تقسیم شده بود که در طرح جدید قرار شده با یک طرح توسعه یکپارچه توسعه پیدا کند که باعث افزایش بهره‌وری و تولید صیانتی‌تر از میدان خواهد شد. وزارت نفت در دولت سیزدهم بدون معطل ماندن برای نتیجه مذاکرات لغو تحریم‌ها، مطالعات اجرای یکی از پروژه‌های بزرگ نفتی را از ابتدای کار خود شروع کرده و اکنون به امضای قرارداد رسیده است. تولید نفت میدان آزادگان از ۱۹۰ هزار به ۵۷۰ هزار بشکه در روز افزایش می‌یابد

طبق اعلام، تولید نفت میدان آزادگان در این طرح در یک دوره هفت‌ساله، از ۱۹۰ هزار به ۵۷۰ هزار بشکه در روز افزایش خواهد یافت، یعنی تولید نفت ایران ۳۸۰ هزار بشکه در روز زیاد خواهد شد. افزایش ۳۸۰ هزار بشکه‌ای تولید نفت، سبب ارتقای قدرت چانه‌زنی ایران در اوپک خواهد شد. آنطور که اعلام شده طبق این طرح و با سرمایه‌گذاری نزدیک به ۷ میلیارد دلار، ظرفیت تولید این میدان در سال دوم آغاز توسعه و افزایش تولید آن، به ۲۲۰ هزار بشکه و در طی هفت سال آینده، به ۵۷۰ هزار بشکه نفت در روز خواهد رسید و طبق گفته جواد اوجی - وزیر نفت - در طول مدت بهره‌برداری ۲۰ ساله میدان آزادگان، اگر مبنای هر بشکه نفت را ۸۰ دلار منظور کنیم، بالغ بر ۱۱۵ میلیارد دلار درآمدزایی برای کشور ایجاد می‌شود و ۲۴ هزار نفر اشتغال‌زایی به همراه دارد، همچنین به‌زودی اقدام‌های عملیاتی برای افزایش تولید این میدان نیز انجام خواهد شد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

تهران هوشمندکپی رایت © 1397 کلیه حقوق وب سایت محفوظ می باشد.
logo-samandehi
;