ایران شریکی مطمئن و پایدار برای اتصال بریکس به بازار های جهان

پایگاه خبری و پرتال تهران هوشمند ، بهترین مرجع کسب خبر و درگاه های الکترونیک شهر تهران

08 ارديبهشت 1403 ساعت 07:31

اهمیت حضور ایران در بریکس پلاس اگر از عضویت در سازمان همکاری شانگهای بیشتر نباشد، کمتر از آن نیست و زمینه‌ساز تحول بزرگی در استمرار، تقویت و اثرگذاری دیپلماسی اقتصادی کشورمان به عنوان یک بازیگر جدید در نظام بین‌الملل خواهد بود و می تواند ایران را به شریکی پایدار و قابل اتکاء جهت اتصال بریکس به گلوگاه‌های انرژی و بازارهای بزرگ جهانی مبدل کند.

به گزارش تهران هوشمند ، بریکس (BRICS) گروهی متشکل از قدرت های اقتصادی نو ظهور است که شامل کشورهای برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی می شود. اکثر این کشورها در رده کشورهای اقتصادهای در حال ظهور هستند و با توجه به داشتن اقتصادهای رو به رشد و تاثیرگذار می توانند اثرات مهم منطقه ای و جهانی داشته باشند.

این کشورها در مجموع ۴۱ درصد جمعیت جهان، ۲۶درصد مساحت زمین در گستره چهار قاره جهان ، ۲۵ درصد تولید ناخالص جهانی و ۲۰ درصد تجارت جهانی را به خود اختصاص داده اند، همچنین جمعیت بریکس ۲/۸۸ میلیارد نفر و مساحت گستره جغرافیایی ۳۹/۷ میلیون متر مربع می‌باشد و تولید ناخالص این کشورها هم ۱۵/۸ هزار میلیارد دلار برآورد شده است.

بریکس پلاس یکی از مهم‌ترین مجموعه‌های بین‌المللی اقتصادی در کنار رقبایی همچون ۲۰ G محسوب می‌شود و افق روشنی فرا روی آن گسترده شده است. این گروه به ایتکار چین، قدرت های نوظهور اقتصادی را گردهم آورده تا با هم اندیشی ضمن بررسی راهکارهای مرتبط با موضوعات اقتصادی، در پی حفظ امنیت بین المللی هم باشند.

چین با چنین اهدافی به طور رسمی از رئیس جمهور کشورمان برای سخنرانی در این نشست دعوت کرد البته ایران عضو گروه بریکس نیست. به نظر می رسد چین به دنبال تقویت ارتباطات اعضای گروه با کشورهای موثر در منطقه است و از این رو ایران را که شریکی پایدار و قابل اطمینان برای اتصال این گروه به بازارهای انرژی است برای شرکت در اجلاس این گروه دعوت می شود.

رئیس جمهور کشورمان که به صورت ویدئوکنفرانس در نشست سران کشورهای گروه بریکس پلاس که به میزبانی چین برگزار شد، سخنرانی کرد اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران، آمادگی دارد همه توانمندی‌ها و ظرفیت‌های خود را، از جمله ذخایر کم‌نظیر انرژی، شبکه‌های حمل و نقل و ترانزیت کوتاه و ارزان، ثروت استثنایی نیروی انسانی آموزش‌دیده و نیز دستاوردهای علمی چشمگیر، برای نیل به اهداف بریکس به اشتراک بگذارد و این موقعیت کم‌نظیر جغرافیای سیاسی و اقتصادی، می‌تواند ایران را به شریکی پایدار و قابل اتکاء جهت اتصال بریکس به گلوگاه‌های انرژی و بازارهای بزرگ جهانی مبدل کند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

تهران هوشمندکپی رایت © 1397 کلیه حقوق وب سایت محفوظ می باشد.
logo-samandehi
;