نقایص شناختی ناشی از کووید 19 شدید مشابه 20 سال پیری است

پایگاه خبری و پرتال تهران هوشمند ، بهترین مرجع کسب خبر و درگاه های الکترونیک شهر تهران

09 فروردين 1403 ساعت 21:44

طبق مطالعه جدیدی است که در بریتانیا انجام شد و ۲۸ آوریل به صورت آنلاین در مجله‌ی eClinicalMedicine منتشر شد، افرادی که به خاطر ابتلا کووید ۱۹ به بستری شدن در بیمارستان نیاز دارند، دچار مشکلات شناختی پایداری می‌شوند که مشابه چیزی است که وقتی ۲۰ سال پیرتر می‌شوند، رخ می‌دهد.

محدودیتی که مطالعه جدید دارد این است که شامل کمتر از ۵۰ بیمار کووید ۱۹ می‌شود؛ اما به مجموعه شواهد فراوانی می‌افزاید که نشان می‌دهند عفونت ویروس کرونا تأثیر پایداری بر مغز دارد.

به‌عنوان مثال، مطالعه‌ای در سال ۲۰۲۱ نشان داد بسیاری از افراد مبتلا به کووید طولانی که برای هفته‌ها یا ماه‌ها پس از عفونت اولیه همچنان دچار علائم مختلفی بودند و چندین سندرم مرتبط با مغز ازجمله مه مغزی یا مشکل در تفکر، سردرد و از دست دادن حس بویایی یا چشایی را گزارش می‌کردند. این علائم پایدار منحصر به افرادی نبود که دچار عفونت‌های شدید کووید ۱۹ شده بودند، بلکه همچنین افراد مبتلا به بیماری خفیف نیز تحت‌تأثیر آن قرار داشتند.

همچنین، اخیراً مطالعه بزرگی الگوهای متمایزی از کوچک شدن مغز را در صدها فردی که قبلا دچار کووید ۱۹ شده بودند، پیدا کرد و این احتمال وجود دارد که این آتروفی غیرطبیعی در نقص‌های شناختی مشاهده‌شده در بیماران نقش داشته باشد.

مطالعه جدید بریتانیا روی موارد شدید کووید ۱۹ که به بستری شدن در بیمارستان نیاز داشتند، تمرکز داشت و ارزیابی کرد که حدود شش تا ده ماه پس از عفونت، عملکرد این بیماران در آزمون‌های شناختی نسبت‌به کسانی که دچار کووید ۱۹ نشده بودند، چگونه است (مطالعه شامل نمرات آزمون شناختی قبل از ابتلا به کووید ۱۹ نمی‌شود و این موضوع یکی دیگر از محدودیت‌های مطالعه محسوب می‌شود). مطالعه شامل ۴۶ فرد بود که از ۱۰ مارس تا ۳۱ ژوئیه در بیمارستان ادن‌بروک به دلیل ابتلا به کووید ۱۹ تحت مراقبت‌های ویژه قرار گرفته بودند. بیماران بین ۲۸ تا ۸۳ سال سن داشتند.

درجریان بستری در بخش مراقبت‌های ویژه، ۱۶ نفر تحت دستگاه تنفس مصنوعی قرار گرفتند و از این تعداد، ۱۴ نفر به علت نارسایی چندین عضو به حمایت پزشکی نیاز پیدا کردند. پژوهشگران این ۴۶ فرد را با ۴۶۰ فرد با سن و ویژگی‌های جمعیتی مشابه که قبلا دچار کووید ۱۹ نشده بودند، مقایسه کردند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

تهران هوشمندکپی رایت © 1397 کلیه حقوق وب سایت محفوظ می باشد.
logo-samandehi
;