آمار بالای مسمومیت و مرگ با قارچ های سمی ؛ هشدار وزارت بهداشت همزمان با فصل بهار

پایگاه خبری و پرتال تهران هوشمند ، بهترین مرجع کسب خبر و درگاه های الکترونیک شهر تهران

06 ارديبهشت 1403 ساعت 03:06

مدیرکل دفتر نظارت و پایش مصرف فراورده‌های سلامت محور سازمان غذا و دارو با بیان اینکه همه ساله، در ابتدای سال متاسفانه با موجی از مسمومیت‌های اتفاقی ناشی از مصرف خوراکی قارچ‌های خودرو و سمی روبرو هستیم، گفت: از سال ۱۳۹۷ تا نیمه نخست سال ۱۴۰۰، بیش از ۵۰۰۰ مورد از مسمومیت به دلیل مصرف قارچ‌های سمی و خودرو گزارش شده است.

دکتر  نوشین محمد حسینی در گفت‌وگو با خبرنگاران ، با اشاره به شروع فصل بهار و بروز شرایط مساعد در رشد قارچ‌های خودرو، ضمن هشدار نسبت به مسمومیت با قارچ‌های خودرو و سمی، گفت: با شروع فصل بهار و بروز شرایط مساعد در رشد قارچ‌های خودرو، همه ساله در ابتدای سال متاسفانه با موجی از مسمومیت‌های اتفاقی ناشی از مصرف خوراکی قارچ‌های خودرو و سمی روبرو هستیم. وی با بیان اینکه در پنج سال اخیر مجموعا ۵۱۷۵ مورد مسمومیت ناشی از مصرف قارچ‌های خودرو در هموطنانی که در مناطق غربی، کوهستانی و یا مرطوب کشور زندگی می‌کنند، ایجاد شده است، گفت: این در حالی است که موارد با آموزش عمومی و اطلاع رسانی و ارائه هشدار به موقع قابل پیشگیری خواهد بود. بر همین اساس هم مردم باید به رعایت برخی نکات توجه کنند تا از بروز مسمومیت و مرگ ناشی از مصرف قارچ‌های سمی پیشگیری شود.

محمد حسینی ادامه داد: بر این اساس از مصرف قارچ‌های خودرو مخصوصا قارچ‌هایی که در کنار تنه درختان، به ویژه درختان خشک شده می‌رویند یا قارچ‌های جمع‌آوری شده توسط افراد بومی، خودداری کنید. برای حفظ سلامت خود و خانواده‌تان تنها قارچ‌هایی را که توسط مراکز مجاز و در بسته‌بندی‌های دارای مجوز هستند، خریداری و مصرف کنید. همچنین باید توجه کرد که شناسایی انواع خوراکی قارچ از انواع سمی تنها بر اساس خصوصیات ظاهری مانند شکل، رنگ، بو، قوام و مزه مشکل بوده و تنها توسط متخصصان و کارشناسان مجرب قارچ‌شناسی و گیاه‌شناسی امکان‌پذیر است. بنابراین به توصیه‌های برخی از افراد در تشخیص انواع سمی از  انواع خوراکی قارچ  توجه نکنید. در عین حال مصرف قارچ ها توسط پرندگان و سایر جانوران اهلی و وحشی، نشان‌دهنده غیرسمی بودن قارچ برای انسان نیست.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

تهران هوشمندکپی رایت © 1397 کلیه حقوق وب سایت محفوظ می باشد.
logo-samandehi
;