ردپای برجام در خرید خانه های ترکیه ای

پایگاه خبری و پرتال تهران هوشمند ، بهترین مرجع کسب خبر و درگاه های الکترونیک شهر تهران

07 ارديبهشت 1403 ساعت 04:56

مرکز آمار ترکیه داده‌های مربوط به خرید ملک توسط خارجی‌ها طی ماه فوریه (۱۲ بهمن تا ۱۰ اسفند) را منتشر کرد.

طبق این گزارش، ایرانیان در ماه گذشته ۷۱۱ خانه در ترکیه خریده‌اند و باز هم در صدر خریداران خارجی ملک در ترکیه قرار گرفتند. نکته مهم اما این است در ماهی که خارجی‌ها در سمت خرید املاک در ترکیه بیشتر فعال شدند، ایرانیان نسبت به ماه‌های قبل خریدهای کمتری انجام دادند. به نظر می‌رسد با داغ شدن مذاکرات برجامی در ماه گذشته میلادی، انتظارات تورمی ایرانیان هم تا حدی کاسته شده و به همین علت هم خروج سرمایه از کشور به مقصد املاک ترکیه کاهش یافته است.

دیگر نکته جالب توجه افزایش سهم روس‌ها از خارجی‌های خریدار املاک در ترکیه است. شهروندان روسیه در ماه گذشته با خرید ۵۰۹ واحد مسکونی در ترکیه، نسبت به فوریه ۲۰۲۱ تقریبا دو برابر بیشتر خانه خریده‌اند. به نظر می‌رسد افزایش تنش‌ها پیش از حمله روسیه به اوکراین یکی از عوامل شدت گرفتن خریدهای روس‌ها در ترکیه بوده است. باید دید در آمارهای ماه جاری میلادی که با حمله پوتین به اوکراین همراه بوده است روس‌ها چه عملکردی داشته‌اند. در ماه گذشته میلادی خارجی‌ها بیش از ۴۶۰۰ واحد مسکونی در ترکیه خریداری کردند که از این تعداد حدود ۱۸۵۰ خانه (معادل ۴۰ درصد) را شهروندان سه کشور ایران، عراق و روسیه خریداری کرده‌اند. در ماهی که گذشت ایرانیان ۷۱۱ خانه در ترکیه خریداری کردند که نسبت به ماه قبل از آن ۵۰ واحد (معادل ۷ درصد) کمتر است. این در حالی است که در ماه ژانویه به عنوان نخستین ماه سال میلادی، به علت تعطیلات سال نو به طور معمول تعداد خرید خانه در ترکیه کاهش می‌یابد و از فوریه این عدد افزایش پیدا می‌کند. به طوری که در ماه گذشته هم کل خریدهای خارجی‌ها در بازار مسکن ترکیه حدود ۱۰ درصد رشد داشته است. افت خرید مسکن در ترکیه توسط ایرانی‌ها در ماهی که کل خریدهای خارجی بیشتر شده، منجر شده تا خرید نسبی مسکن در ترکیه توسط ایرانیان در یک ماه ۱۵ درصد کاهش داشته باشد.

به نظر می‌رسد یکی از مهم‌ترین عوامل این اتفاق داغ شدن مذاکرات برجام و افزایش امیدواری به رفع تحریم‌ها در ماه گذشته میلادی بود. پیش‌تر هم در گزارشی با عنوان «چرا ایرانیان به جای تهران در ترکیه خانه می‌خرند؟ » به بررسی اثر قیمت دلار و انتظارات تورمی بر تعداد خرید خانه توسط ایرانیان در ترکیه پرداختیم. بررسی‌ها نشان می‌دهد هر گاه که قیمت دلار در پی افزایش عدم اطمینان‌ها رشد می‌کند، میل برای خرید خانه در ترکیه افزایش پیدا می‌کند. حال به نظر می‌رسد افزایش نسبی ثبات در ماه گذشته و کاهش انتظارات تورمی در این افت اثرگذار بوده است.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

تهران هوشمندکپی رایت © 1397 کلیه حقوق وب سایت محفوظ می باشد.
logo-samandehi
;