اخبار هنری

پایگاه خبری و پرتال تهران هوشمند ، بهترین مرجع کسب خبر و درگاه های الکترونیک شهر تهران

10 فروردين 1403 ساعت 01:43

بر اساس این خبر برنامه باشکوه دیدار با استاد امیرخانی رئیس انجمن خوشنویسان ایران با حضور اعضای محترم شورای عالی و ارزشیابی، بازرسین ، مدیر اجرائی انجمن خوشنویسان ایران،مسئولین نهادها و ارگانها، جمع کثیری از استادان، هنرمندان و علاقمندان از اقصی نقاط کشور بعد از ظهرروز چهارشنبه 13 شهریور 98 برگزار گردید.

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو- ایران گفت: همه مشکلات ما در کشور از جایی است که با زیبایی شناختی قهر هستیم و ساختمان ها و ساخت و سازهای کنونی نتیجه این اتفاق است و این فضا، در روح و تصمیمات ما اثر می گذارد.

به گزارش کلک خیال بخش هنری تهران هوشمند؛ حجت الله ایوبی در آیین اختتامیه نمایشگاه خط استاد کابلی که امروز -شنبه ۲۶ مرداد- در گالری کمیسیون ملی یونسکو برگزار شد، گفت: وقتی معماری ما ایرانی باشد سراغ هنر سنتی می رویم و اگر برخی جوانان به هنر سنتی کمتر علاقه نشان می دهند به همین دلیل است. وقتی در منازل ما اثر زیبایی شناختی نباشد، علاقه به هنر ایرانی در بین جوانان کمتر می شود.

دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو - ایران، گفت: امروز هنر درمان است و در برخی بیمارستان ها گالری وجود دارد چراکه رنگ در روح و روان اثر دارد.

ایوبی افزود: در بین همه هنرها خوشنویسی قدسی و برجسته تر است و بقیه هنرها به این هنر بدهکارند. امروز در معماری و پیکر تراشی ها اثر خوشنویسی دیده می شود. همچنین جامعه خوشنویسی فضائل را حفظ کرده اند.

وی تاکید کرد: مدیران فرهنگی به سختی کار می کنند و کار فرهنگی دشوار است و ما این سختی را به جان و دل می پذیریم، باید چهره واقعی ایران را با آثار فرهنگی هنری به جهانیان نشان دهیم.

خوشنویسی بدون مرز در دنیا گرامی نگاه داشته می شود

در ادامه یدالله کابلی، استاد خوشنویس اظهار کرد: هنر خوشنویسی به عنوان هنری گرانسنگ مورد مقبول اهالی فرهنگ‌افتاده است. سرمایه خوشنویسان پول و حمایت نبود بلکه اتحاد و همدلی هنرمندان بود.

وی ادامه داد: به یاد دارم وقتی به خط شکسته روی آوردم یک سطر مرکبی را در اختیار نداشتم که بخواهم از آن جان بگیرم.

این استاد خط شکسته تاکید کرد: متاسفانه ما در موزه هایمان، اندک آثاری از خوشنویسی داریم اما در کشورهای دیگر بی گمان هنر خوشنویسی به عنوان هنری مطرح و قدسی دیده می شود.

کابلی افزود: نکوداشت من در یونسکو خون تازه ای برای من بود. هرگاه به خمودگی می رسیدم به این فکر می کردم هنوز می توانم و جوانانی می آیند که علاقه مند به هنر خوشنویسی هستند.

این استاد خوشنویس اضافه کرد: من به عنوان یک خدمتگزار جامعه خوشنویسی از شما که دغدغه فرهنگی دارید تقدیر می کنم و شوق حرکت دارم. شما به شکوه خوشنویسی عنایت داشتید و اگر کسی به زیبایی و هنر تعلق خاطر داشته باشد، می خواهد جاودانه زندگی کند.

این استاد خوشنویسی عنوان کرد: هنر و هنر خوشنویسی بدون خط و مرز جغرافیایی و اجتماعی و سیاسی در هر گوشه ای از دنیا گرامی نگاه داشته می شود و خوشنویسی با عشقی گسترده تر ادامه پیدا می کند.

بیست و هفتمین نمایشگاه قرآن این روزها در ‌مصلای بزرگ امام خمینی (ره) برپا است. بخشی از این نمایشگاه مانند سال‌های گذشته به نمایش آثار هنری اختصاص دارد که با موضوعات قرآنی شکل گرفته‌اند. با گشت و گذاری در این نمایشگاه حضور پر رنگ هنرهای سنتی توجه مخاطبان را به خود جلب می‌کند. خوشنویسی که به دلیل ماهیت خاص آن ارتباط زیادی با قرآن و مفاهیم مرتبط با آن دارد بیشترین سهم از آثار این نمایشگاه را در اختیار دارد.

خوشنویسی کلاسیک در قالب نستعلیق، شکسته نستعلیق، کتابت، سیاه مشق و... چشم مخاطبان را نوازش می‌دهد و مضامینی از آیات قرآن یا اشعار عرفانی در آنها دیده می‌شود. در میان هنرمندان حاضر در این بخش خوشنویسان نام آشنا در کنار هنرمندان جوان حضور دارند. از آثار فاخر می توان به اثر استاد غلامحسین امیرخانی که مناجات شعبانیه را به خط نستعلیق نوشته است.

گرایش‌های نوین خوشنویسی هم به شکل‌های گوناگون در این نمایشگاه قابل مشاهده است و ترکیب‌های متنوع رنگ و فرم در آثار تعدادی از هنرمندان دیده می‌شود. 

اما پرداختن به خوشنویسی تنها به شیوه‌های رایج محدود نشده و هنرهای سنتی مانند معرق، منبت و قطاعی نیز توسط هنرمندان به کار گرفته شده‌اند تا آیات قرآن یا اشعار روحانی را به مخاطب ارائه دهند. از سوی دیگر تذهیب به عنوان یکی از عناصر همنشین خوشنویسی، گاه حضوری مستقل یافته و در قالب شمسه خودنمایی می‌کند.

در بخش نگارگری هم آثاری با موضوعات دینی یا حماسی دیده می‌شود. همچنین هنرمندان نقاش نیز در این نمایشگاه با آثاری که بر اساس مفاهیم دینی خلق شده‌اند، حضور دارند. هنرمندانی با استفاده از اسلوب نگارگری ایرانی و تابلوهای مشهوری که از معراج پیامبر وجود دارد، اثری متفاوت را به وجود آورده است.

 

علی شیرازی گفت: بیشترین آثار خوشنویسی مذهبی است تا آن جا که هیچ بنای اسلامی بدون خط شناخته شده نیست و خوشنویسی؛ وارد دوران طلایی خود شده است.

نمایشگاه خوشنویسی "دستخط٣" که با استقبال خوب مردم هنردوست شیراز و استان فارس روبرو شده است در دومین روز برپایی میزبان نشست پرسش و پاسخ استاد علی شیرازی و استاد مجتبی ملک‌زاده شد که با حضور علاقمندان به هنر خوشنویسی در مجموعه سرزمین سبز برگزار شد.

استاد علی شیرازی در حاشیه برنامه های روز دوم این نمایشگاه گفت: خوشنویسی مختص به جهان اسلام نیست و کشورهای حوزه تمدنی چین، خط آن ها نیز جنبه هنری دارد، اما با خوشنویسی اسلامی تفاوت دارد.

وی افزود: بیشترین آثار خوشنویسی مذهبی است تا آن جا که هیچ بنای اسلامی بدون خط شناخته شده نیست.

عضو شورای ارزشیابی خوشنویسان در پایان اضافه کرد: خوشنویسی در دوره معاصر به دلیل وجود انجمن خوشنویسی که یک تشکل مردم نهاد هفتاد ساله که نزدیک به پنج نسل را تربیت کرده است و ثمره این هفتاد سال را می توان در پیشرفت بسیار زیاد خط نستعلیق و احیای خط شکسته دانست. همچنین در خط نسخ و ثلث نیز کسانی تربیت شدند که با استادان طراز اول قابل مقایسه است لذا از دیدگاه من خوشنویسی از لحاظ عیار هنری وارد دوران طلایی خود شده است.

در ادامه دومین روز نمایشگاه "دستخط٣" کارگاه کاربردی خط نستعلیق توسط استاد علی اشرف صندوق‌آبادی برگزار شد که علاقمندان خوشنویسی استان فارس را به خود جذب کرد. در این کارگاه، علی اشرف صندوق‌آّبادی از پله اول تا انتهای خوشنویسی را به صورت کاربردی تدریس کرد.

همچنین لازم به ذکر است که کارگاه کاربردی قطعه‌بندی و پاسپارتو نیز روز دوشنبه نهم اردیبهشت‌ماه جاری ساعت ١٦ در مجموعه سرزمین سبز برگزار می شود.

الهه بهرامی

مراسم نکوداشت استاد پیشکسوت خوشنویسی عباس اخوین عصر روز یکشنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۹۸،با حضور نماینده محترم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دکتر ساکت، مدیر اجرایی دفتر مرکزی آقای براتی ،جمعی از استادان، رئیس و اعضای شورای شعبه تهران بزرگ درموزه خوشنویسی ایران برگزار گردید. 

مدیر کل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مجمع نمایندگان منتخب انجمن خوشنویسان کشور در کیش گفت: انجمن خوشنویسان ایران در این سال‌ها به تنهایی به اندازه تمامی دانشگاه‌های هنری در حوزه آموزش فعال بوده است.

به گزارش کلک خیال به نقل از هنر آنلاین،  مجمع نمایندگان منتخب انجمن خوشنویسان کشور با حضور غلامحسین امیرخانی، اساتید صاحب نام خوشنویسی و 380 هنرمند خوشنویس برتر کشور در مرکز همایش‌های بین‌المللی جزیره کیش برگزار شد .

مظفری در ابتدا سلام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاون هنری ایشان را به انجمن خوشنویسان ایران تقدیم کرد و سپس سخنان خود را با اشاره به رویکرد آموزشی انجمن خوشنویسان ایران آغاز نمود. وی گفت: انجمن خوشنویسان ایران قریب به 70 سال از عمرش می‌گذرد و در این هفت دهه نزدیک دو و نیم میلیون نفر را آموزش داده است. از طرف دیگر در 30 سال اخیر یعنی از سال 65 تا 95  یک میلیون نفر در دانشگاه‌ها رشته‌های هنری را انتخاب کردند؛ اگر همین معادله را تعمیم دهیم  و با همین ضریب و رشد، تحصیل کنندگان رشته‌های هنری می‌داشتیم، انجمن خوشنویسان ایران به تنهایی به اندازه تمام مراکز فعال در حوزه آموزش، عمل کرده است.

او در پاره دیگر از سخنانش اظهار داشت: انجمن خوشنویسان، ساختارمندترین، منضبط‌ترین و سازمان یافته‌ترین انجمن هنری است. انجمن خوشنویسان ایران با این قدمت در این سال‌ها در برابر تمامی طوفان‌ها، اتفاقات و رویدادها پا برجا ایستاده و مسیر خود را دنبال کرده است. این انجمن امروز بیش از 320 شعبه در داخل و خارج از کشور دارد که این نشان‌دهنده نظم و ساختار انجمن است. بینال‌های انجمن همیشه به صورت منظم برگزار شده و این خود نشان دهنده نظام حاکم در انجمن است. ارتباط سیستماتیک انجمن با استان‌ها و رابطه‌ای که با شهر‌های کوچک دارد، موید این سازمان یافتگی است.

مدیر کل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره موضوع برندینگ در دنیا گفت: برای اینکه یک برند در دنیا مطرح شود و مشتریان برای سال‌ها آن را دنبال کنند، سه ویژگی را باید داشته باشد. نخست قدمت است یعنی مشتریان دوست دارند از محصولی استفاده کنند و از خدمتی نام ببرند که سال‌های سال سابقه داشته باشد و انجمن خوشنویسان با 70 سال سابقه این ویژگی را داراست. دومین نکته این است که باید خوشنام باشد. اگر برندی قدمتی داشته باشد اما در میان مشتریانش از خوشنامی برخوردار نباشد، نمی‌تواند مشتریان را دنبال کند و وفاداری مشتریان خیلی زود از بین می‌رود. سوم اینکه با مقتضیات روز و زمان، خود را هماهنگ کند. در دوره جدید، انجمن خوشنویسان باید با بحث پژوهش‌محوری و شناخت بازار و مخاطبان جهانی توجه ویژه نشان دهد و آثاری که معرف هنر خوشنویسی ایران است بتواند در مجامع بین‌المللی ارتباط بهتری را برقرار کند. ما در کشور این ارتباط درست میان هنر خوشنویسی و مخاطب را داریم اما برای معرفی آن به جامعه جهانی باید کار جدی صورت بگیرد.

مظفری در پایان سلامتی و صحت برای استاد غلامحسین امیرخانی رئیس شورای عالی انجمن خوشنویسان ایران و فخر هنرهای تجسمی ایران را آرزو کرد.  

هنرگرافیک می‌تواند چیزهایی را به صورت تلفیقی ارائه کند تا مورد پسند مردم قرار گیرد و می‌تواند حضوری مؤثر در کنار خوش‌نویسی داشته باشد.

بنیاد مستقل آقا خان در پرتغال جایزه ویژهٔ «خداوندگار موسیقی» امسال را به محمدرضا شجریان استاد آواز ایرانی تقدیم کرد، مسئولان این بنیاد این جایزه را «به پاس ادای دین ماندگار به میراث موسیقایی بشریت، استادی بی‌مانند موسیقایی، و تأثیر اجتماعی پایدار در مقام یک خواننده و استاد هم در ایران و هم ورای مرزهای آن» به استاد شجریان اهدا کردند.

به گزارش خبرنگار کلک خیال آیین رونمایی از کـتـاب "نامه بفرزند" پند نامه دکتر محمد علی اسلامی ندوشن با حضور استاد غلامحسین امیرخانی ، دکتر سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از بزرگان واساتید هنر ایران در مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران برگزار شد. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

آیین رونمایی از کـتـاب "نامه بفرزند" پند نامه دکتر محمد علی اسلامی ندوشن و گشایش نمایشگاه آثاری نفیس از اساتید انجمن خوشنویسان ایران در مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران برگزار می شود .

تهران هوشمندکپی رایت © 1397 کلیه حقوق وب سایت محفوظ می باشد.
logo-samandehi
;