تشخیص یک عارضه قلبی بی علامت با " اپل واچ "

پایگاه خبری و پرتال تهران هوشمند ، بهترین مرجع کسب خبر و درگاه های الکترونیک شهر تهران

31 فروردين 1403 ساعت 05:09

الگوریتم جدیدی که توسط محققان "مایو کلینیک" (Mayo Clinic) ساخته شده است، می‌تواند به طور مؤثر بیمارانی را که دچار نارسایی قلبی هستند، با استفاده از داده‌های جمع‌آوری شده توسط ساعت هوشمند اپل تشخیص دهد. 

آزمایش گسترده‌ای اکنون در حال انجام است تا کاربرد بالینی این الگوریتم در یک میلیون نفر آزمایش شود.

به گزارش تهران هوشمند و به نقل از نیواطلس، در حالی که شرکت اپل در سال ۲۰۱۸ قابلیت اندازه‌گیری نوار قلب (ECG) بوسیله ساعت‌های هوشمند خود را معرفی کرد، اما به تازگی این فناوری شروع به ارائه گزارش‌های معناداری در مورد سلامت افراد کرده است. اگرچه این قابلیت ساعت‌های هوشمند اپل در حال حاضر قادر به تشخیص نوعی آریتمی قلبی موسوم به فیبریلاسیون دهلیزی (Atrial fibrillation) است، اما هنوز هم توصیه می‌شود که از این ساعت به عنوان ابزاری کمکی برای تشخیص نارسایی‌های قلبی در کنار مراجعه به پزشک استفاده شود.

آزمایش نوارقلب سنتی با قرار دادن حداکثر ۱۲ الکترود بر روی قسمت‌های مختلف بدن انجام می‌شود. این الکترودها به پزشکان اجازه می‌دهد تا فعالیت الکتریکی قلب را ثبت کنند و به دنبال آن ناهنجاری‌های مختلف قلبی را تشخیص دهند.

سیستم ثبت نوار قلب اپل واچ تنها داده‌ها را از روی یک نقطه بر مچ دست کاربر جمع‌آوری می‌کند، بنابراین مطمئناً هرگز نمی‌تواند به اندازه یک آزمایش تخصصی با ۱۲ الکترود دقیق باشد. برای تبدیل داده‌های نوارقلب اپل‌واچ به داده‌های مفید بالینی، محققان باید به الگوریتم‌های هوش مصنوعی روی آورند که برای شناسایی سیگنال‌های کوچک در داده‌ها طراحی شده‌اند.

چند سال قبل، گروهی از محققان "مایو کلینیک" الگوریتم جدیدی را توسعه دادند که می‌توانست به طور خودکار یک بیماری قلبی که به عنوان "اختلال عملکرد بطن چپ" (Left ventricular dysfunction) یا پمپاژ ضعیف قلب شناخته می‌شود را با استفاده از داده‌های نوار قلب سنتی تشخیص دهد. این عارضه اغلب بدون علامت است و تخمین زده می‌شود که نزدیک به هفت میلیون آمریکایی به آن مبتلا باشند. "پل فریدمن" (Paul Friedman)، محقق "مایوکلینیک" که روی این پروژه کار می‌کند، توضیح داد: اختلال عملکرد بطن چپ ۲ تا ۳ درصد از افراد در سراسر جهان و تا ۹ درصد از افراد بالای ۶۰ سال را مبتلا می‌کند و ممکن است هیچ علامتی نداشته باشد یا با تنگی نفس، تورم پاها یا تپش قلب همراه باشد. نکته مهم این است که وقتی متوجه شویم این عارضه وجود دارد، درمان‌های نجات دهنده و پیشگیری کننده از علائم زیادی برای آن وجود دارد.

تحقیقات جدید که هنوز در مجله معتبری منتشر نشده، به تازگی در کنفرانس انجمن ریتم قلب (Heart Rhythm Society) ارائه شده است.

تهران هوشمندکپی رایت © 1397 کلیه حقوق وب سایت محفوظ می باشد.
logo-samandehi
;