اهمیت روش تولید آثار هنری حروف محور شهری

پایگاه خبری و پرتال تهران هوشمند ، بهترین مرجع کسب خبر و درگاه های الکترونیک شهر تهران

08 ارديبهشت 1403 ساعت 09:41

هنرگرافیک می‌تواند چیزهایی را به صورت تلفیقی ارائه کند تا مورد پسند مردم قرار گیرد و می‌تواند حضوری مؤثر در کنار خوش‌نویسی داشته باشد.

 

کاظم خراسانین: گرافیک به عنوان یک هنر می‌تواند چیزهایی را به صورت تلفیقی ارائه کند تا مورد پسند مردم قرار گیرد و می‌تواند حضوری مؤثر در کنار خوش‌نویسی داشته باشد. اما این حضور زمانی می‌تواند تاثیر زیبایی شناسانه مثبتی‌تری بر مخاطب ایجاد کند و سواد بصری آن‌ها را افزایش دهد که این حضور حاصل همکاری هم‌زمان هنرمند تصویری (گرافیست) و خوش‌نویس باشد.

به گزارش کلک خیال به نقل از هنر آنلاین ، چندسالی است که در ایام نوروز و تحت عنوان رویداد "بهارستان" فعالیت‌های هنری از طرف هنرمندان و به سفارش سازمان زیباسازی شهرداری تهران در سطح این شهر مشاهده می‌شود. توجه به انواع هنرهای شهری که تا پیش از این کمتر در سطح کشور به چشم می‌خورد و تعامل بیشتر مردم با هنر از طریق برقراری ارتباط مستقیم‌تر از دستاوردهای این رویداد است. اما در این سال‌ها همواره جای خالی توجه خاص به خوش‌نویسی به عنوان عنصر مهم فرهنگ ایرانی رخ نشان می‌داد. هنر خوش‌نویسی ریشه در فرهنگ، هنر و تاریخ ایران زمین دارد و به همین دلیل و نیز ویژگی‌های انتزاعی‌‌اش عنصری مناسب برای برقراری رابطه زیبایی‌شناسانه با مردم در سطح شهر محسوب می‌شود.

در نوروز ۹۷ جهت رفع این نقیصه کارگاهی جهت تولید آثاری خوش‌نویسی در غالب نهایی اثر گرافیکی راه‌اندازی شد. به این ترتیب در بخشی از رویداد بهارستان متن‌ها و اشعار ادبی درباره نوروز و بهار با هنر خوش‌نویسی مزین، طراحی و در معرض دید شهروندان قرار گرفت. در این حرکت تلاش فراوان برای حفظ اصالت خوشنویسی به عنوان رویکرد اصلی کارگاه سبب شد تا برخلاف دیگر هنرهای عرضه‌شده در رویداد بهارستان، شاهد ابداع و نوآوری چندانی در زمینه ارائه زیبایی‌شناسانه و امروزی از خوش‌نویسی نباشیم. به عبارت دیگر در نخستین سال توجه خاص به خوش‌نویسی در رویداد بهارستان، با خط و خوش‌نویسی همچنان به صورت سنتی و به عنوان فونتی برای انتقال معنا برخورد شد و رویکرد صرفاً زیبایی‌شناسانه کمتر مورد توجه بود. این درحالی است که در هنر معاصر امروز کشور شاهد رویکردهای حروف‌محور خلاقانه و مبدعانه فراوانی در هنرهای تجسمی هستیم که هم ارتباط با فرهنگ ایرانی در آن‌ها حفظ می‌شود و هم با رویکردهای هنری معاصر هماهنگی بیشتری دارد.

خوش‌نویسی هنری مانا است به این معنا که از حدود چند‌هزار سال پیش به امروز رسیده و توانسته جذبه خود و هوادارانش را حفظ کند و در تلاطم‌های امروزی و دنیای تکنولوژی ماندگار بماند. زیرا هنر خوش‌نویسی علاوه بر سنتی‌بودن، امروزی نیز هست. نوروز ۹۷ نخستین دوره بود که شاهد همراهی خوش‌نویسی و گرافیک بودیم. هدف از این همراهی این بود که مخاطبان احساس تازگی، طراوت و شادی را از آثار خوش‌نویسی و ادغام آن با اثر گرافیکی دریافت کنند.

در این کارگاه‌ها قبل از طراحی گرافیک آثاری توسط خوشنویسان در قالب اشعار نوروزی تهیه شده بود که طراحان گرافیک باید بر مبنای آن و با حفظ اصالت خط نستعلیق، اثری خلق می‌کردند که به بهارانه شدن شهر کمک کند. اجرای چنین ترکیبی از هنرمندان خوشنویس و طراحان گرافیک و تصویرگران، مزایا و صد البته دشواری‌هایی را به همراه داشت. از آنجایی که بیشتر آثار خوشنویسی کلاسیک و به شکل نستعلیق بودند، فضای اجرای آثار نیز کاملاً در فضایی ایرانی و سنتی شکل گرفت. شاید این رویکرد کارگاه با هدف حفظ حال هوای سنتی نوروز انجام شد اما در عمل سبب دوری نمونه آثار ارائه شده با فضای مدرن شهری بود. یکی از سختی‌های کار در چنین شرایطی این بود که طراحان گرافیک و تصویرگران با یک اثر از پیش آماده، رو به رو بودند که باید اصالت و شکل آن حفظ می‌شد، بنابراین آزادی همیشگی برای طراحان وجود نداشت. شاید بتوان همین رویکرد نامناسب را دلیل تولید آثاری در این سال دانست که بُعد محتاطانه‌ای از هنر گرافیک در ترکیب با خوشنویسی را عرضه می‌کرد. به عبارت دیگر امکان خلاقیت و نوآوری در این رویکرد تا حد زیادی از هنرمند گرافیست گرفته شده بود.

گرافیک به عنوان یک هنر می‌تواند چیزهایی را به صورت تلفیقی ارائه کند تا مورد پسند مردم قرار گیرد و می‌تواند حضوری مؤثر در کنار خوش‌نویسی داشته باشد. اما این حضور زمانی می‌تواند تاثیر زیبایی شناسانه مثبتی‌تری بر مخاطب ایجاد کند و سواد بصری آن‌ها را افزایش دهد که این حضور حاصل همکاری هم‌زمان هنرمند تصویری (گرافیست) و خوش‌نویس باشد تا نتیجه کار مانند کلاژی از هنر خوش‌نویسی در کنار مضامین گرافیکی به نظر نیاید. با توجه به وجود هنرمندان خوش‌نویس متبحری در سطح کشور که توانایی هم‌زمانِ خوش‌نویسی در سطح عالی و خلق آثار تصویری با استفاده از عنصر تصویری خط را دارند، شاید انتخاب شیوه ذکر‌شده در این کارگاه و فعالیت جداگانه و غیرهم‌زمان خوش‌نویس و گرافیست چندان توجیهی نداشته باشد. حاصل کارگاه نیز از به نتیجه‌ نرسیدن این رویکرد در ارائه آثاری شاخص و متفاوت در این زمینه خبر می‌داد. این حرکت تناقض آشکاری با ابداع و نوآوری در دیگر رویکردهای رویداد بهارستان داشت.

هنر خوش‌نویسی الزاماً به معنای راحت‌تر خوانده‌شدن متن نیست زیرا خوش‌نویسی و اساساً خط نستعلیق با مباحث زیبایی‌شناسی خط سروکار دارد به همین خاطر ممکن است که شاید خواندن آثار خوش‌نویسی به خصوص برای مردم عادی سخت باشد. با توجه به این موضوع و نیز عدم اهمیت خوانش در آثار هنر شهری به دلیل عدم اصالت انتقال معنا در مفهوم زیبایی‌شناسی شهری، کارگاه هنری مذکور می‌توانست از طریق اتخاذ سازوکار آزادتری که هنرمندان را با محدودیت و محافظه‌کاری مواجه نکند، آثار متهورانه و نوآورانه‌ای را در معرض دید شهروندان قرار دهد.

گفته شد که در روند طراحی گرافیک این آثار که کاملاً بعد از مرحله خلق خط به وقوع پیوست، نکاتی چون احترام به خط بسیار اهمیت داشت. بر همین اساس نیز طراحان به خط تحت عنوان سنت نگاه کردند و تمام تلاش‌ها بر این بود که ارزش‌های زیبایی‌شناسانه این بخش حفظ شود زیرا در دل خط نستعلیق پیغامی وجود دارد که بیانگر ریشه و سابقه ارزشمند فرهنگی آن است. چنین محافظه‌کاری و محدودکردن ارزش زیبایی‌شناسانه نستعلیق به بعد خوانشی و سنت قدما سبب شد در عمل آثاری حاصل کلاژ خوش‌نویسی و گرافیک به شهروندان عرضه شود.

در حقیقت روش برگزاری کارگاه و رویکرد آن بود که امکان آزادی عمل را از هنرمندان گرافیست صلب کرد و لازم است در سال‌های آینده بر همکاری هم‌زمان هنرمندان خوش‌نویس و گرافیست تأکید شود و یا از هنرمندانی در این زمینه استفاده شود که هم‌زمان توانایی‌های تصویری و خوش‌نویسی را در آثاری حروف محور و با حال‌وهوای نوروزی و خلاقانه به ظهور رسانند.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید

اخبار هنری

  • مرغ سحر دیگر نمی‌خواند
    محمدرضا شجریان استاد آواز ایران که نامش به‌ دلیل اجراهای متعدد از «مرغ سحر» با این تصنیف در یادها ابدی شد، آرام گرفت و شعله دیگری از پیکره اساتید آواز موسیقی ایران خاموش شد.
  • اهدای لوح میراث زنده بشری به استاد غلامحسین امیرخانی
    با حضور معاون میراث فرهنگی کشور، لوح میراث زنده بشری به استاد غلامحسین امیرخانی اهدا و نام این استاد به عنوان گنجینه زنده بشری در فهرست «نادره‌کاران میراث فرهنگی ناملموس» ثبت شد.
  • تماشای یادگاری‌های جمشید مشایخی در موزه سینما
    جوایز زنده یاد جمشید مشایخی با هماهنگی‌های صورت گرفته از سوی موزه سینما توسط فرزندش سام مشایخی برای آشنایی بیشترعلاقمندان سینمای ایران با آثار و فعالیت های حرفه‌ای این هنرمند فقید به منظور تکمیل گنجینه هنری پیشکسوتان تاریخ سینمای ایران به این مجموعه فرهنگی اهدا شد.
  • ثبت ملی
    علی‌اصغر مونسان وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خطاب به استانداران تهران و قزوین: عنوان «استاد غلامحسین امیرخانی؛ گنجینه زنده بشری» در فهرست ملی «نادره‌کاران میراث‌فرهنگی ناملموس» به ثبت رسیده است. هرگونه اقدام که موجب حفظ و احیای این میراث شود، مورد تأکید است.»
  • از کتاب مرقع مینا رونمایی می شود.
    کتاب فاخر مرقع مینا از مجموعه نفائس خطی آثار میرعماد خوشنویس بزرگ ایرانی که به صورت نفیس چاپ شده طی مراسمی رونمایی می شود.
  • نمایشگاه بزرگداشت شجریان همزمان در ۲ گالری
    گالری‌های نگر و ایده پارسی به صورت همزمان به مناسبت زادروز محمدرضا شجریان، نـمایشگاه گروهی نـقاشی‌خط و خـوشنویسی برگزار می‌کنند.
  • باید در طراحی کتاب‌های درسی روی خوشنویسی سرمایه‌گذاری کنیم
    حسین غلامی عقیده دارد در صورتی که چشم کودکان به دیدن خوشنویسی عادت کند، بدون هیچ زحمتی می‌توانند هم زیبا بنویسند و هم خط نستعلیق را بخوانند. حسین غلامی مدرس انجمن خوشنویسان ایران در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره جایگاه خوشنویسی در جامعه امروز ایران گفت: برقراری ارتباط میان مردم و خوشنویسی، ارتباطی با فضای کار حرفه‌ای و هنری خوشن
  • موزه خوشنویسی پاتوق هنرمندان این هنر است
    معاون فرهنگی و هنرهای شهری سازمان زیباسازی شهر تهران گفت: ما می‌خواستیم تا موزه فعلی به محلی برای حضور هنرمندان و اساتید هنر خوشنویسی و به پایگاهی برای جمع شدن اهالی خوشنویسی بدل شود.
  • هنر کلاسیک خوشنویسی زیربنای هنر دیرین ماست
    افجه‌ای معتقد است: رونق اقتصاد هنر بخصوص در حوزه خوشنویسی آنچنان که باید باشد مانند قدیم نیست. استقبال آنچنانی از خوشنویسی نمی‌شود، چراکه دست زیاد شده. هر کس می‌تواند با جستجو در اینترنت هر آنچه را می‌خواهد استخراج کند و به نوعی کپی‌کاری زیاد شده است.
  • افتخار خوشنویسی قم نقش بستن بر ضریح امام حسین(ع) است
    رئیس انجمن خوشنویسی قم،‌ با بیان اینکه افتخار خوشنویسی قم نقش بستن بر ضریح و حرم امام حسین(ع) است گفت: کتیبه های ضریح و بخش زیادی از کتیبه های حرم اباعبدالله(ع) توسط اساتید خوشنویسی استان نگاشته شده است که این افتخاری برای قم است.
  • گزارش تصویری برنامه دیدار با استاد امیرخانی رئیس انجمن خوشنویسان ایران
    بر اساس این خبر برنامه باشکوه دیدار با استاد امیرخانی رئیس انجمن خوشنویسان ایران با حضور اعضای محترم شورای عالی و ارزشیابی، بازرسین ، مدیر اجرائی انجمن خوشنویسان ایران،مسئولین نهادها و ارگانها، جمع کثیری از استادان، هنرمندان و علاقمندان از اقصی نقاط کشور بعد از ظهرروز چهارشنبه 13 شهریور 98 برگزار گردید.
  • سایر هنرها به خوشنویسی بدهکارند
    دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو- ایران گفت: همه مشکلات ما در کشور از جایی است که با زیبایی شناختی قهر هستیم و ساختمان ها و ساخت و سازهای کنونی نتیجه این اتفاق است و این فضا، در روح و تصمیمات ما اثر می گذارد. به گزارش کلک خیال بخش هنری تهران هوشمند؛ حجت الله ایوبی در آیین اختتامیه نمایشگاه خط استاد کابلی که امروز -شنبه ۲۶ مرداد- در گالری کمیسیون ملی یونسکو برگزار شد، گفت: وقتی معماری ما ایرانی باشد سراغ هنر سنتی می رو
  • تبلور آیات الهی در آثار هنری
    بیست و هفتمین نمایشگاه قرآن این روزها در ‌مصلای بزرگ امام خمینی (ره) برپا است. بخشی از این نمایشگاه مانند سال‌های گذشته به نمایش آثار هنری اختصاص دارد که با موضوعات قرآنی شکل گرفته‌اند. با گشت و گذاری در این نمایشگاه حضور پر رنگ هنرهای سنتی توجه مخاطبان را به خود جلب می‌کند. خوشنویسی که به دلیل ماهیت خاص آن ارتباط زیادی با قرآن و مفاه
  • هنر خوشنویسی وارد دوران طلایی خود شده است
    علی شیرازی گفت: بیشترین آثار خوشنویسی مذهبی است تا آن جا که هیچ بنای اسلامی بدون خط شناخته شده نیست و خوشنویسی؛ وارد دوران طلایی خود شده است. نمایشگاه خوشنویسی "دستخط٣" که با استقبال خوب مردم هنردوست شیراز و استان فارس روبرو شده است در دومین روز برپایی میزبان نشست پرسش و پاسخ استاد علی شیرازی و استاد مجتبی ملک‌زاده شد که با حض
  • برگزاری مراسم نکوداشت استاد عباس اخوین در موزه خوشنویسی ایران
    مراسم نکوداشت استاد پیشکسوت خوشنویسی عباس اخوین عصر روز یکشنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۹۸،با حضور نماینده محترم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دکتر ساکت، مدیر اجرایی دفتر مرکزی آقای براتی ،جمعی از استادان، رئیس و اعضای شورای شعبه تهران بزرگ درموزه خوشنویسی ایران برگزار گردید. 
  • انجمن خوشنویسان ایران در قامت یک دانشگاه است
    مدیر کل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مجمع نمایندگان منتخب انجمن خوشنویسان کشور در کیش گفت: انجمن خوشنویسان ایران در این سال‌ها به تنهایی به اندازه تمامی دانشگاه‌های هنری در حوزه آموزش فعال بوده است. به گزارش کلک خیال به نقل از هنر آنلاین،  مجمع نمایندگان منتخب انجمن خوشنو
  • اهمیت روش تولید آثار هنری حروف محور شهری
    هنرگرافیک می‌تواند چیزهایی را به صورت تلفیقی ارائه کند تا مورد پسند مردم قرار گیرد و می‌تواند حضوری مؤثر در کنار خوش‌نویسی داشته باشد.
  • تعظیم جهان به موسیقی اصالت دار ایرانی
    بنیاد مستقل آقا خان در پرتغال جایزه ویژهٔ «خداوندگار موسیقی» امسال را به محمدرضا شجریان استاد آواز ایرانی تقدیم کرد، مسئولان این بنیاد این جایزه را «به پاس ادای دین ماندگار به میراث موسیقایی بشریت، استادی بی‌مانند موسیقایی، و تأثیر اجتماعی پایدار در مقام یک خواننده و استاد هم در ایران و هم ورای مرزهای آن» به استاد شجریان اهدا کردند.
  • گزارش تصویری رونمایی از کـتـاب
    به گزارش خبرنگار کلک خیال آیین رونمایی از کـتـاب "نامه بفرزند" پند نامه دکتر محمد علی اسلامی ندوشن با حضور استاد غلامحسین امیرخانی ، دکتر سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از بزرگان واساتید هنر ایران در مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران برگزار شد.       
  • رونمایی از کـتـاب
    آیین رونمایی از کـتـاب "نامه بفرزند" پند نامه دکتر محمد علی اسلامی ندوشن و گشایش نمایشگاه آثاری نفیس از اساتید انجمن خوشنویسان ایران در مجموعه فرهنگی تاریخی نیاوران برگزار می شود .
تهران هوشمندکپی رایت © 1397 کلیه حقوق وب سایت محفوظ می باشد.
logo-samandehi
;